lördag 10 november 2007

Grattis Göteborg


Råkar du befinna dig i trakterna av Göteborg från och med måndag fram till den 13 januari ska du baxa dig iväg till Hasselblads Center. Där ställer Hasselbladspristagaren Nan Goldin ut sina bilder. 1989 träffade jag Nan tillsammans med Hatte Stiwenius som var den som tog hit henne då. Eftersom jag gick på DN:s grafiska skola kunde jag fixa affischer gratis till utställningen och slideshowen. Hatte och jag sprang runt och affischerade på alla ställen där vi trodde det fanns människor som kunde vara intresserade. Titeln, The Ballad Of Sexual Dependency, hjälpte väl till lite grann att fylla biografen till slideshowen. Det var en mäktig diabildsvisning, den grep tag i mig och ruskade runt mig. Jag vet inte om Nan kör nån slideshow den här gången, gör hon det så gå dit. Gör hon det inte ska du som är i trakterna ändå ta dig till Hasselblad Center. Det kommer det att vara värt.


Bilden ovanför är tagen av Nan Goldin.

Inga kommentarer: