lördag 3 november 2007

Tankar runt alkohol

"Yesterday by the paperstand I felt the power
Of another religion
Rebels with a cause came out of the sun
And spoke the only language they'd been given"


Huvudet känns lite tugnt idag. Utanför fönstret ligger vinterns första snö och smälter bort. Regnet slår mot fönsterbläcken. Jag och Markus satt och smakade av, ok, vi drack väl då, ett par påsar blandad öl. Det var allt från Oppigårds Golden Ale till Ename Cuvee 974 och däremellan slank det ner några tjecker, tyskar och jänkare med. Kvällens märkligaste dryck var dock Ename Cuvee 974. Den smakade lerigt och dyigt med nåt sött inslag och luktade som ett kärr. Antingen är mina smaklökar inte tillräckligt förfinade eller så är kejsaren naken. Hur det nu är med den saken fick jag återigen bekräftat att jag och belgare inte kommer så bra överens på drickafronten. När det gäller deras nationalrätt, pommes med majo, är jag på bara jag slipper deras bisarra bira i fortsättningen. Jag hade tänkt att tipsa om en mörk bira som glatt rann ned i strupen, men minnet sviker mig just nu så jag ber att få återkomma i ärendet.

***

En fråga som jag har gått och grunnat på de senaste dagarna är om det ska anses vara ok att sparka någon för att denne har druckit fyra glas vin när denne har varit i tjänst, trots att det enligt arbetsgivaren inte finns ett alkoholförbud när man är i tjänst? Mitt eget svar är självfallet nej. Inte ens om det hade varit alkoholförbud kan jag ställa mig bakom sparkningen. Varför? Jo, därför att jag anser att en människa äger rätten att fela, till och med på jobbet. Att genast kasta sig över en som felat, peka finger och stöta ut är knappast mänskligheten i sin prydnad. Jag anser än mer efter statsministerns uttalanden om alkohol i tjänsten att sparkandet av Schenström är felaktigt. Han kunde, precis som vilken annan arbetsgivare, ha tydliggjort var gränserna går och gett henne en varning och därefter stått upp och sagt att affären var ett passerat kapitel.

5 kommentarer:

Malena sa...

Jag håller med. Alltså inte om ölet, det vet jag inget om, men vinaffären. Och som sagt: CARL BILDT. Vad är några glas vin för mycket en kväll i jämförelse med hans otaliga skumma affärer? Är Fredrik Reinfeldt den mesigaste, mest ryggradslöse statsministern i världen?

Jah Hollis sa...

Jag tror inte jag skulle fixa mitt jobb speciellt bra om jag dragit i mig fyra glas vin innan jag börjar.
Om det är tillåtet eller inte vet jag inte, men man känner ju sina gränser.
Sedan hade det nog inte, med tanke på hur de borgerliga hetsade mot Lars Danielsson,varit så snyggt att nöja sig med en liten varning till Ulrica S.
Och beträffande Bildt har jag sagt mitt för länge sedan:
jahhollis.blogspot.com/2007/01/
bildt-r-hjd-ver-alla-misstankar.html

Belgiska häxbrygder ska man ta det försiktigt med. Men en Chimay, en Hoegaarden eller en Orval är inte helt fel.
Trevlig Allhelgona!

Sånger från nedre botten sa...

Malena, jag har hajat att du har en hel buffelhjord i sidan på Carl, men vad göra? Statsministern är en fegis, så är det.

Jah, nu vet jag ju inte vad du jobbar med, men oavsett om du befinner dig inom LOs, TCOs, eller SACOs avtalsområden är det inte kutym att sparkas för att du har varit onykter. Du får en varning och om du har alkoholproblem så ska du erbjudas rehabilitering. Varför skulle det vara annorlunda på ett jobb där det tydligen är ok att sänka ett par glas, oavsett om du är i tjänst eller inte?

Belgien kan brinna i helvetet, vad mig anbelangar.

Buhuuu, på dig själv.

Ankan sa...

Då jag sällan/aldrig dricker vin så e det inget problem för mig (dricker whiskey i detta nu). Och belgiskt drack jag i onsdags...

Men visst e det väl så att den anställde ska erbjudas hjälp, istället för foten. Jag kan dock tänka mig att det hade blivit ett jävla liv om hon fått vara kvar. Men det ska väl statueras antar jag. Eller som skrivs ovan, "fegas".

Jah Hollis sa...

Jag har i alla fall inte ansvar för krisjouren som har med rikets säkerhet att göra (och det ska ni nog vara glada för). :-)

Det känns som om att det jobbet kanske inte bedöms riktigt på samma grunder som "vanliga" jobb oavsett om det gäller tillsättning eller avsättning.
Sedan kan man tycka att det är fel eller rätt.
Så tror jag att broder Ankan har rätt i att det blivit "ett jävla liv" om hon fått stanna kvar.