onsdag 2 januari 2008

God fortsättning


"My minds not perfect
but it's sincere"


Jaha, då var det 2008. Gårdagen var en seg historia. Den startades dock med botgöring. När jag vaknade vid åttatiden på morgonen insåg jag att det krävdes nåt radikalt för att hejda instinkten att spendera resten av dagen mellan säng och toalett. På med kläderna och ut genom dörren. Sen gick jag i blötsnöfallet ända tills att jag kände mig någorlunda som en människa. Det tog lite mer än en timme. Promenaden avslutades i en affär handlandes ingredienserna till Nigella Lawsons chorizo- och böngryta. En suverän bakisanrättning som jag varmt kan rekommendera.* Resten av dagen behöver jag inte orda om, vare sig jag eller dottern hade lust att göra nåt särskilt.

Trots gårdagens tillstånd var nyårsafton lugn. Vi var sju vuxna och fem barn som samlats hemma hos min gamle vapendragare T. Entrecoten med portvinssås blev utsökt. Till kaffet lirade vi varsin låt för varandra; låten som betytt mest under året, gammal eller ny spelar ingen roll. Låtvalet ska motiveras, vilket alltid är lika underhållande att lyssna till. Mitt val blev Hurricane eftersom den hjälpte mig tillbaka i våras.

Ni får ursäkta mig om det blir lite sporadiskt med inläggen den närmsta tiden, jag kommer att ha grymt mycket att göra.

* Hacka upp och bryn en en charlottenlök tillsammans med en vitlöksklyfta i olja med paprikapulver. Hacka upp två chorizokorvar och stek tillsammans löken. Släng i ett lagerblad. Tillsätt en skvätt rödtjut och låt koka i ett par minuter. Tillsätt lite passerade tomater och en burk svarta bönor, koka i ytterligare några minuter. Ät.

Inga kommentarer: