torsdag 10 september 2009

Ännu ett blandband

"Maybe you are number one in the world, you know
but you gotta remember, remember that you are just another cat"


Jah tyckte att Chaka Demus & Pliers video till Murder She Wrote var aningen sexistisk. Vad ska man då säga om U Roys gamla slagdänga, Runaway Girl, som även om den sätter damen på en piedestal snabbt drar undan mattan med orden att hon ändå bara är en brud. Underförstått att hon inte är lika mycket värd som
U Roys manliga vänner. Trots det var Runaway Girl låten som gjorde att jag köpte U Roys album, Dread in a Babylon, för ungefär trettio år sedan. Och plattan håller fortfarande.



Igår satte jag ihop ytterligare ett blandband, en fortsättning på britpopssamlingen jag gjorde i våras, men nu utan de historiska referenserna. På den här samlingen har jag tagit med låtar från ny (nåja några låtar från förra året finns med) brittisk musik som jag har gått igång på de senaste åren och lite nytt som jag hittade när jag satte ihop låtlistan. För riktiga anglofiler lär väl inget av det här vara nytt, men en eller annan som fladdrar förbi här kanske får upp ögonen, eller öronen för nåt han eller hon inte har hört tidigare. Så var så goda: England's Dreaming (och jo, jag vet att Malcolm Middleton är skotte, men titeln var för bra för att inte återanvändas).

7 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Dread in a Babylon håller i alla väder. Oavsett U-Roys lättsinniga inställning i vissa frågor.

Ankan sa...

Strålande lista!

Sånger från nedre botten sa...

Jah, jag vet inte om "lättsinniga" är just ordet jag tänker på, men självklart har du rätt.

Ankan, visst är den, jag har ju gjort den själv. ;-)

rocky sa...

Du kan inte kalla en spellista för ett blandband, det är bara fel.

Sånger från nedre botten sa...

Blandband, blandband, blandband. Det gick alldeles utmärkt, blixten slog inte ner i mitt huvud den här gången heller.

:-P

rocky sa...

Vänta bara, när du minst anar det kommer gudarna att straffa dig.

(och jag gör fortfarande riktiga blandband, i plast som man kan ta på)

Sånger från nedre botten sa...

Varför då?