onsdag 11 juni 2008

Jokerman

"Jokerman dance to the nightingale tune,
Bird fly high by the light of the moon,
Oh, oh, oh, Jokerman"


Självklart. Det skulle vara Petter Hansson. Ingen annan. Och det slår liksom aldrig fel heller. Sekunderna innan hans komiskt sköna snubbelmål fick jag spel och skrek rakt ut: - BYT FÖR FAAN UT KARLN! Det var sen han givit oss prov på ännu en tokrensning som höll på att resultera i självmål. Innan dess hade han väl ett par vansinniga rensningar rakt ut i skottsektorn. Petter var inte att känna igen. Spelade stirrigt och osäkert. Sen kom målet. Och det var nog vad Petter behövde. Ty efter det spelade han säkrare, även om man nog måste erkänna att han inte sattes på några hårdare prov.

Mitt tips har hur som helst gått åt helvete, jag tippade en repris av Italien-VM; 1-2, 1-2, 1-2. Det gör mig inget om resten av raden spricker. Inte ett dugg faktiskt.

Egentligen borde min rubrik bara bestå av ett ord: FÖRLÅT. När jag såg startelvan mulnade jag och svor högt. Fyra allsvenska spelare på plan. Samtidigt. Ren och skär galenskap. Tydligen inte. Så Lagerbäck och Andersson, förlåt. Och ni spelare, Andersson, Svensson, Alexandersson och Larsson, förlåt.

Dottern var ovanligt intresserad av matchen. Visst hade jag ställt fram mutor i form av chips och dricka, men hon höll ställningarna bra, gick ut och ropade hejaramsor på balkongen lite då och då och somnade sött efter Hanssons mål. Men då var ju matchen i princip redan avgjord.

4 kommentarer:

Martin sa...

Ja ibland är det skönt att tippa fel men jag måste tillstå att jag led en del med den grekiske målvakten. Han såg verkligen väldigt, väldigt ledsen ut efter 2-0.

Mikael K sa...

Även jag svor och sa förlåt. Nu kommer väl unge Larsson in och blir turneringens bästa högerbreddare.

Sånger från nedre botten sa...

Martin, exakt hur länge led du?

;-)

Slow, det vore en sannerligen angenäm överraskning samtidigt som Sverige kör över Spanien med 3-0.

Martin sa...

Säkert någon minut. Jag är mycket empatisk.