onsdag 17 december 2008

Do We Know It's Christmas Time At All?

"Echoing words, voices, thoughts
Remembering what you forgot
And I was just hanging out"


Idag är det en vecka kvar till julafton och jag har inte köpt en enda julklapp, jag har svårt för julruscher och handlarhets, jag gillar att göra saker i lugn och ro. Sen begriper jag inte varför vuxna ska springa benen av sig för att handla prylar till varandra som ändå hamnar på vinden snabbare än gästerna har hunnit dricka upp det sista av glöggen. Ok för att barnen kan få lite klappar, men även där tycker jag att det bör sättas gränser. Vad är poängen med alla leksaker som aldrig används utan ligger i en låda under sängen och samlar damm? Ingen alls. Det är bara sjukt. Däremot gillar jag att träffa släkten och käka gott i ett par timmar tillsammans. Vi är en liten familj och brukar dela upp inköp och matlagning vilket vanligtvis brukar bli riktigt bra. I år är det min tur att fixa bröd och ost, plus lite sill. Det lutar åt att jag lagar en currysill. Fast å andra sidan, gubbröra är ju aldrig helt fel. Med lite tur hinner jag göra det samtidigt som jag lagar tapasrätterna till en liten Joe Strummer-minneskväll som jag ska ha på måndag.



Fan också, nu blev jag alldeles tårögd av den här låten och videon. Det är verkligen ödets ironi att Joe kilade vidare precis när han hittade tillbaka till tron på sig själv och sin egen stil. Fanfanfan.

10 kommentarer:

Martin sa...

Fin video, bra rukrik och jag håller med om julen. Släkt, vänner, god mat, lugn. Mer behövs inte.

Ankan sa...

Min morsa säger vad hon vill ha i julklapp, och det får hon. Enkelt. Min bättre hälft behöver jag inte köpa till. Enklare.

Sånger från nedre botten sa...

Martin, har vi ork så kan vi försöka med en eller annan god gärning också.

Ankan, det låter ju nästan lite för enkelt, är du säker på att det inte finns en hake nånstans?

Alla smutsiga detaljer sa...

Överaska med hembakat knäckebröd. Höjdare både i ge-bort paket och på julbordet.
Jag tycker det är trist utan julklappar och för ungarnas del blir det märkligt när det bara blir dom som ska få/ge. Nä, det behöver inte vara så stort eller avancerat men det kan ändå vara trevligt.

Anonym sa...

Nötkakorna är bakade och den beställda grönkålspatén kommer också. Lotter?
mordin

Mikael K sa...

Skinkan och granen ser jag fram emot.
Joe-låten var fin. Den här julen ska jag fan i mig se Straight to hell som jag lånat i några år.

Ankan sa...

Nädå, ingen hake. Bara otroligt stressfritt.

Klarabella sa...

Får jag fråga en fråga?
Var det du som undrade över Feist?

Sånger från nedre botten sa...

Asd, överraska gärna med hembakt knäcke det är slut ;-)

Mordin, det låter bra.

Slow, den 22 december är ett synnerligen bra datum att se den filmen.

Ankan, grattis!

Klarabella, jo så var det nog. Hurså?

Alla smutsiga detaljer sa...

Julpyssel i helgen, välkommen!