fredag 27 februari 2009

Tvivel

"Like a lady in waiting to a virgin queen
Look at that stupid girl
She bitches 'bout things that she's never seen
Look at that stupid girl"


För nån vecka sen var Mona Sahlin med på Skavlan. Det var då jag hamnade i tvivel. Kanske vore det inte så tokigt med fyra år till av borgerligt styre, tänkte jag. För en borgerlig valseger 2010 borde innebära slutet på hennes partiledarskap och att jag därmed slipper se Mona stå och överpedagogiskt förklara allting för mig som om jag gick på dagis. Och kanske skulle sossarnas kanslihushöger tappa mark. Motsatsen är nästan vidrigt skrämmande, en seger för oppositionen: Mona som statsminister, Peter Eriksson som, ja gud vet vad, och Lasse Ohly som..., nej jag har faktiskt ingen aning. Sen slår jag på nyheterna och ser Maud Olofsson upprepa likt en papegoja att staten inte ska äga företag (ungefär samtidigt måste hon ha godkänt att Vattenfall köper holländska Nuon) och Sven Otto Littorin prata om skitår - utan att göra ett skvatt för dem som nu blir arbetslösa - som inte kommer att beröra honom ett skit. Jag går in på regeringens hemsida för jag undrar om Reinfeldt har bytt ut några statsråd, men nej då: Mats Odell är kvar, Cristina Husmark Pehrsson likaså och faktiskt Anders Borg med. Mardrömmen fortsätter alltså.

2 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Har du hört den där om pesten och koleran...? :-)
Maud och Mona ger, dessvärre, kvinnliga politiker ett dåligt namn. Vilket är trist, för jag tror det behövs just kvinnor med lite goda idéer i den svenska politiken nu.

Sånger från nedre botten sa...

Jag tror att du har rätt, dessvärre står ju inte Maudan och/eller Mona för några nya idéer, bara samma gamla nyliberalism om än med nyansskillnader.