fredag 15 februari 2008

Ready To Rock 'n' Roll

Nyputsad och smörjd. Äventyret kan börja. Snöstorm.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Mina svarta järnhästar står snart på fötter oxå.
Concrete Kid

Ankan sa...

Snygg. Fast jag skulle vilja ha med rakt styre, citystajl. Eller nåt.

Sånger från nedre botten sa...

Rakt styre suger i kraftig motvind. En polare köpte en sån här: http://www.konaworld.com/08_dewplus_w.htm och trots det raka styret är hon mycket nöjd (men så har hon kört den miltals i konstant motvind heller). Andra invändningar mot den är det slutande övre ramröret, vilket är tjitfult.

Markus F sa...

Slutande topprör? Finns det börjande topprör också?
Två saker som är fula: Framåtlutade sadlar och clip-on stänkor.

J, jag vet att dom där skärmarna satt på när du köpte cykeln och att dom är bättre än inget...
Men du har ju faktiskt en hoj som går att montera vettiga stänkskärmar på, så ta dig genast ner till G:a Stans cykelaffär och införskaffa ett par SKS 35mm eller logga in på närmaste webbutik.

Sånger från nedre botten sa...

SLUTTANDE, Mr Ordmärkerschmidt. Förstår du nu? Även om hjärnan din är full av snor, likt min?

Stänkorna och jag har ett knepigt förhållande, man vet vad man har men vet inte vad man kan få. Typ.

Jah Hollis sa...

He-he!
Du får nog ta en koll på min blogg nu, igen...

Ankan sa...

Vad tror ni om nåt sånt här:
http://www.crescent.se/cyklar/sport/1380

Snygg e den iaf. Man blir ju lite sugen.

Sånger från nedre botten sa...

Ankan, när det gäller detaljerna, är Markus den du ska fråga. Det han inte vet om bromsar och fans mormor är inte värt att veta. Och visst den är ganska snygg, eller rättare sagt vackert svart, men det börjande toppröret är SLUTTANDE...

One Love!

Sånger från nedre botten sa...

Ankan, Markus svarade följande på på min mail om cykeln:

Jag hittar genast tre saker jag inte gillar på den cykeln:
-Utväxling. 11-25 bak och 39/50 fram gör att den där "livräddarväxeln" inte finns. Jag skulle föredra 12-28 bak och 34/50 fram.
- Det ser inte ut som om den har lödda öron för stänkskärmar. Vettiga stänkskärmar är ett måste för den som inte tävlar på sin cykel.
- Den har integrerat styrlager (styrlagret är nedsänkt i styrröret så att ytterdelen på lagret utgörs av själva styrröret, vilket inte fyller någon som helst vettig funktion utan bara kan ställa till problem. Ett rör som deformeras kan aldrig bytas ut, men standardstyrlager är lätta att byta. Kanske inget stort problem egentligen men jag är petig)


Några saker jag däremot gillar:
-Bromsar
-Växelhandtagen
-Växelföraren både fram och bak (Shimano Tiagra må vara billigt, men det funkar skitbra)
-Framgaffeln (ger nog precis lagom mycket dämpning på risiga vägar)
-Däcksdimensionen (troligtvis sitter det skitdäck på, men att det är 32-622 som standard betyder att det finns gott om plats för stora men ändå lättrullade, punkteringsäkra och bekväma däck när originaldäcken ger upp efter ett halvår. Då byter man till Schwalbe Marathon)
-Ställbar styrstam. Det blir lätt att hitta en bekväm position, och har man ont i ryggen i en vecka så är det bara att höja upp styret så att man sitter mer upprätt.
-Priset

Ankan sa...

Inte för att jag förstår allt av svaret, men jag suger i mig infon och e tacksam. När och om det blir dags för en jonne e det nåt i den stilen jag vill ha. Tror jag. SFNB, du gillar priset? Jag e ju värsta novisen, verkar exemplet någorlunda prisvärt asså? Jag tycker den e dyr. Men va fan vet jag.

Sånger från nedre botten sa...

Jag var på väga att köpa en ny Kona Jake för cirka 8 000, så jag tror att det är väl där nånstans man landar om man vill ha juste ny cykel. Köper man en begagnad får man nog ändå räkna med en eller två tusen i rena servicekostnader för att den ska vara i toppskick. Det finns inget facit, bara ekonomi, känsla och tid.

Ett trick är att köpa en begagnad räser och testa om det är nåt du går igång på. Gör du det, köp en ny året efter.

Ankan sa...

Min "exempelcykel" ovan, är det en räser? Den dan jag köper en cykel e det inte för att jonna till VH, som vissa andra ;) snarare från södra förorten in till jobbet.