torsdag 6 mars 2008

DIG!!! Neighbourhood Bully DIG!!!

"Det e så logiskt alla fattar utom du
- Du har inte en aning"


När jag var hemma hos vännerna i Berlin lirade M Nick Caves nya platta. Det var nåt med titelspåret 'Dig!!! Lazarus Dig!!!' som störde mig. Nåt med riffet som jag tycker mig ha hört tidigare. Och nog är det ganska likt Bob Dylans 'Neighbourhood Bully'. Nu är jag ju inte nån musikmoralist, var och en tager vad den haver och gör med det vad man finner vara bäst. Och i det här fallet tycker jag nog att Nick Cave har lyckats rätt bra med att få liv i ett gammalt riff och få ut nåt eget av det. Och kan jag inte låta bli att charmas av en Nick Cave som på nåt märkligt sätt blir allt mer lik Mick Jagger i rörelsemönstret. Kolla själva.

2 kommentarer:

Ankan sa...

Nu e jag inte helt inne i Mick´s rörelser, men vad jag däremot såg var Bez rörelser. Happy Mondays du vet.

Sånger från nedre botten sa...

Den där struttigheten tog Jagger patent på redan 1962.