måndag 31 mars 2008

Night Train

"Det var vi som skulle stå längst fram när hela skiten
bara sa pang, pang, pang"

03.15 lyser siffrorna från displayen. Pissnödig. Går upp och gör det som måste göras. I köket tar jag ett glas vatten. Återvänder till sängen. Försöker hitta tillbaka till sömnen, men det är kört. Sätter på tv:n. På tv4 visar de CBS 60 Minutes. Inslaget handlar om sömnforskning och om att människor som bara sover fyra till sex timmar om dygnet är en fara för sig själva och sin omgivning. Att Three Mile Island, Exxon Valdez Oljekatastrof och Tjernobyl alla troligen berodde på sömnbrist hos den ansvariga personalen. Skönt att jag inte kan klanta till det så till den milda grad på mitt jobb, tänker jag när jag förlikat mig med mitt nattliga öde.

***

Mats "Teflonpannan" Odell fick 55 miljarder för Vin & Sprit. I år gav Vin & Sprit 800 miljoner i utdelning till aktieägaren, staten. Pengar som används till gemensamma nyttigheter (och även en del onyttigheter). Odell har gjort en kortsiktig vinst som får finansiera skattesänkningar. I längden har vi som medborgare blivit fattigare. Men det är inget som bekymrar Odell. Är det nåt som bekymrar Odell över huvud taget, undrar jag ibland.

***

På radiosporten refereras det från en nyplöjd åker i Bohuslän. Under såna förutsättningar är jag inte förvånad över att det fortfarande står 0-0. Men det ska nog lösa sig snart.

***

Såja, det tar sig.

***

Slut. Och Rami höll nollan. Det får han gärna fortsätta med.

Inga kommentarer: