fredag 19 september 2008

Seg morgon

"Bang bang youre dead
Oh I’m so easily lead
Bang bang youre dead
Put all the rumours to bed"


I morse var det en trög start på dan. Ingen morgontidning. Ingen dotter att väcka. Satt där vid frukostbordet, såg ut i grådiset, och längtade mig blå efter M. Även om jag tycker bäst om tysta mornar saknade jag hennes undringar, tankar och närvaro så att det nästan gjorde fysiskt ont i mig.

Tunnelbanan var överfull efter ett inställt tåg. Orkade inte med tjattret och trängseln utan gick av vid Gamla Stan för en promenad längs vattnet. Samtidigt började grådiset ge vika för stråk av blå himmel. Det är märkvärdigt vad synen av vatten kan skänka mig lugn.

Utanför fönstret reflekteras solen i bilarnas backspeglar. Det blir nog en bra dag ändå. Inte så konstigt kanske då en vän har bjudit med mig på öl- & whiskeymässan i eftermiddag. Många godsaker att prova, både från lokala svenska bryggerier liksom en del från engelska övärlden samt från staterna. Misstänker att besöket kräver en viss planering. Kul ska det hursomhelst bli.

4 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Jag tror det gäller att ställa in sig på att hitta det man verkligen vill testa på öl- och whiskymässan.
På ölmässan i Köpenhamn förra helgen fanns det över tusen sorter att testa. Även om man varit där varje dag, hade man fortrarande hunnit med en bråkdel.
När det gäller whisky dör väl smaksinnet efter några prover.
Men hoppas det blir en kul upplevelse för er.

Sånger från nedre botten sa...

Tack. Jag tror för folkhälsans skull att jag lämnar whiskyeprovningen därhän. Oppigårds sortiment ska gås igenom, samt en och annan ale och stout. Så mitt lystmäte vad gäller alkohol får nog sitt ändå. Vill ju gärna ta mig hem för egen maskin...

Tantaugusta sa...

Glöm inte prova den Jämtländska!

Ankan sa...

Nå? Blev det något gott? Och har du några tips till mig nästa helg?