söndag 6 juli 2008

En skön helg

"Isn't it bliss?
Don't you approve?
One who keeps tearing around,
One who can't move.
Where are the clowns?
Send in the clowns"


Helgen har varit kanon. I fredags var jag och såg Dream of Life -dokumentären om Patti Smith- på Debaser. Jag ska villigt erkänna att jag inte följt Pattis musikaliska produktion under senare år. Däremot är jag fascinerad av henne som människa. En poet och posör, modeikon och hippietant, rockrebell och husmor. Motsatserna skulle kunna rabblas länge. Dessa motsatta bilder förstärktes genomgående i filmen till dess att det märkliga inträffar att de smälter ihop och på nåt märkligt vis blir en logisk helhet. Efter filmen hamnade jag i baren på Matkultur på Erstagatan. En eloge till tjejen i baren som löste mitt kvällssug på ett lysande sätt genom att servera lite gott knäckebröd med örtsmör. Det smakade utmärkt till en stor tjeck.

Igår tog jag och Marathonmannen en tur ner till Skrubba koloniområde för ett bad. Ölen och retsinan från fredagen gjorde sig påmind och nånstans innan nerförsbacken till Älta fick jag håll. Under 1970-talet hade min mormor en kolonistuga i Skrubba och det var där jag blev kär för första gången och tog min första fumlande sexuella steg. Jag gillar att åka dit ibland och låta minnena skölja över mig. I fredags var det bara Drevvikens kalla vatten som sköljde bort svetten. Väl tillbaka i stan köpte vi pizzor och bänkade oss framför Eurosports sändning från Touren. Första etappens avslutning var en fantastisk uppvisning av Alejandro Valverde där han i den sista kurvan -som är i en uppförsbacke!!!- lyckas få ut en sån acceleration att han lätt spurtar förbi en tillintetgjord Kim Kirchen.


Vid min barndoms badplats i Skrubba

På väg hem rullade jag förbi puben där F jobbar eftersom att jag visste att några gammelpunks skulle träffas där. Puben har ett bra sortiment öl och bland annat en hel mängd olika sorter från det lilla Ölands Gårdsbryggeri. Jag provade både Ölands öl och Ölänningen, båda var mycket goda och av alekaraktär. Det var som vanligt gott att träffa kompisarna från förr och det blev en hel del garv innan jag hoppade upp på jonnen och cyklade hem.

I morse var det tänkt att jag skulle jobba, men inspirationen uteblev fullständigt. Satt framför datorn och blängde håglöst. Sen började ju sändningen från dagen etapp och då kan man ju inte gärna jobba. Något jag får ta igen senare under dan eller kvällen.

2 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Retsina!? Var och hur kom du i kontakt med sådant rävgift?

Sånger från nedre botten sa...

Nu ska vi inte vara såna. Det finns mängder av retsinor, en del smakar som du vet rävgift, andra är synnerligen goda. I fredags drack jag en mild -och mycket god- retsina som jag på nordgrekiskt manér blandade med lite sprite. Mycket lättdrucket och därmed ganska förrädiskt. Prova!