torsdag 8 mars 2007

Buffalo Soldier - Henrik Larsson

“Buffalo Soldier, Dreadlock Rasta: There was a Buffalo Soldier in the heart of America, Stolen from Africa, brought to America, Fighting on arrival, fighting for survival.”

Hur många mål, som det Henrik Larsson gjorde igår, har han gjort i sin karriär? 20? 30? 40? Jag har ingen aning, men det var ett typiskt Henke-mål och trots att jag inte håller på United blev jag skitglad. För Henkes skull. Jag satt i sängen och log och började nynna på Buffalo Soldier. När jag vaknade tänkte jag på Henke och målet och återigen bubblade Buffalo Soldier upp.

Jag minns fortfarande Henkes inhopp i VM -94. Målet. Och dreadsen. Sveriges klart coolaste spelare. Jag minns nån intervju där han svarar att hans idol är Bob Marley. Han kunde sagt Maradona eller Pelé. Men nej, han svarar Bob Marley. Sen dess har jag alltid gillat Henke. Jag vet inte om det gör honom till en bättre spelare, men det säger ändå något om honom som person. Fotboll är kul och viktigt, men det är inte allt här i livet. Den inställningen tror jag bestämt gör honom till en bättre lirare.

Den 6 februari 1982 sitter jag och min vän Micke i en hustler-taxi på väg från Kingstons flygplats. En sprucken högtalare skränar ut Bob Marley & the Wailers Redemption Song. Sen kommer nån annan Marley-låt och kanske en till och sen återigen Redemption Song. På 45 minuters bilfärd från flygplatsen till vårt Guest House tror jag att dom lirade Redemption Song minst fyra gånger. Året innan dog Bob Marley i cancer. Den 6 februari 1982 skulle han ha fyllt 37 år. Redemption Song ger mig fortfarande rysningar.

Det är länge sen Henke rakade av sig dreadsen och jag vet inte om Bob Marley fortfarande är hans idol, troligen inte. Men han är fortfarande Sveriges coolaste spelare. Återvänder han till Helsingborg efter lördagens match så är det fine med mig. Jag kan bara gratulera Helsingborg till att de återigen får tillbaka Henke.

1 kommentar:

Anonym sa...

menar du att henke bara gjort 40 mål i hela sin karriär!? :o