fredag 16 mars 2007

One More Cup of Coffee

"Home is where I want to be Pick me up and turn me round"

Grymt passande start på dagen; ville verkligen inte stiga upp, lämna hemmet, gå till jobbet. Vet inte om det har med att göra att jag ingår i en medicinsk studie för att sluta röka. Jag har under en veckas tid trappat ned från 20 cigg om dan till 12. Sjuksköterskan menar att jag måste ändra mina vanor. Så här planerade jag igår: I stället för en balja starkt mockakaffe med en macka till och därefter en tur ut på balkongen med första ciggen för att sen återvända till andra baljan, skulle dagen startas med ett stort glas apelsinjuice och en macka för att på så sätt ta bort suget efter morgonciggen. Funkade det? Inte fan. Hur trist som helst. Mackan och juicen var slut lagom till sidan 4 i morgontidningen. Blev så rastlös att jag sprang ut på balkongen och rökte en cigg, som inte smakade lika bra som de brukar göra. Irriterad gick jag in å satte på en halv kanna java för att ha nåt till resten av blaskan.

Dagens märkligaste: DN:s pappersupplaga uppmärksammar inte med en enda rad att banajätten Chiquita erkänt för USA:s justitiedepartement att de utbetalat pengar för "beskydd" till den paramilitära högermilisen AUC i Colombia. För det ska Chiquita betala 175 miljoner kronor för brott mot USA:s terrorlagar.

Enligt Amnesty International är de paramilitära högergrupperna skyldiga till bland annat följande:

"Paramilitary forces operating with the support and acquiescence of the security forces have been responsible for the vast majority of killings and threats against trade unionists in recent years. Human rights violations against trade unionists repeatedly occur in the course of labour disputes and are considered to be designed to undermine legitimate trade union activity."

2 kommentarer:

Ankan sa...

Morgon utan en panna lut finns inte!

Sånger från nedre botten sa...

Nej, jag vet, men problemet är att dagens första cigg smakar så förnämligt gott efter första muggen java. Å det var väl det sjuksyrran menade med att bryta rutiner.

Men hur kul är det att starta dan med ett glas juice å en macka på som tar slut på två minuter. Är det bilden av en frukost? Jag vill ha lugn och ro på morgonen mediterandes över rubriksättningar och obefintlig korrekturläsning. Till det krävs det minst två baljor java.