måndag 19 mars 2007

Morgonpromenad

"Om erotiken e som gymnastiken e're väl bra för fysiken, men man blir besviken, det har ja på känn."

Vaknade med Sabina. Kul. Kom på att jag inte vill ändra rutiner. Därför fick mockabryggaren puttra medan jag smörade lite bröd. Drack två baljor efter varandra skummandes Svenskan. Gav fan i sporten. Det gör fortfarande för ont. Dusch. Hopp i kläder och iväg.

Gick av i Gamla Stan. Jag gillar den stadsdelen tidigt på morgonen, innan trängseln gör det omöjligt att se nåt av intresse. När jag tänker efter gillar jag nog alla stadsdelar innan kommersen drar igång. Näh, det är inte sant. Jag gillar inte Östermalm. Stadsdelen skrämmer mig. Bakgatorna där är alltid öde. Som om en neutronbomb gjort slut på allt mänskligt liv. Hursomhelst, Gamla Stan är häftigt. Till och med Västerlånggatan. I morse upptäckte jag en andravåning på ett hus på Västerlånggatan som jag inte sett tidigare, med gotiska blyinfattade fönster. Hur i hela världen har jag missat det tidigare?

Rivningen av Klara var självfallet ett kulturmord, men är det nåt jag gillar med Stockholm så är det just mixen, vägg-i-vägg, av gammalt och nytt. Det finns en spännande dynamik i det. Tiden står inte still.

Inga kommentarer: