tisdag 6 mars 2007

Tystnad

Jag undrar hur andra människor vaknar. Stiger de bara upp ur sängen när väckarklockan ringer och går ut i köket och fixar frukost i lugn och ro? Vad hör de? Fågelkvitter, morgontrafiken eller grannarnas gap och skrik? Eller är det bara tyst? Inget utifrån som stör, inte heller något inifrån som pockar på uppmärksamhet, som till exempel en låt du trodde du hade glömt.

För egen del är det nästan aldrig tyst. Tack och lov hör jag vare sig fågelkvitter, morgontrafiken eller grannarnas gap och skrik när jag vaknar. Men tyst är det inte. Min skalle tar in musikvågor så fort den lämnar kudden. Varifrån de kommer har jag inte en susning om. Men det gör att jag slipper sätta på P3 eller någon annan musikkanal till frukosten, oftast är låten som snurrar runt i skallen något jag gillar. Ibland inte. Då sätter jag oftast på radion eller någon annan låt som är så bra att den snabbt raderar närminnet.

Egentligen skulle jag redan nu ha berättat vilken låt som ramlade över mig. Men lagen om alltings jävlighet slår sällan fel. När jag bestämt mig för att skapa den här sidan idag hände något ovanligt: I morse var det tyst.

2 kommentarer:

Unknown sa...

4th of july (soundgarden) typ kvittrar i mitt huvud nar jag vaknar. Jaha blog gar bra att starta, men nar du var web redaktor pa tellusstars.com hande inte mycket.....

Sånger från nedre botten sa...

Stackare. Men som sagt såna saker är det inget man styr över.

Du tycks ha lyssnat för mycket på Nag, nag, nag min käre Håkan.