tisdag 13 mars 2007

Överexponerad Super 8-film

"I need a love to keep me happy, I need a love to keep me happy.
Baby, baby keep me happy. Baby, baby keep me happy"

Det måste vara en evighet sen jag vaknade med en Stones-låt i skallen. Kan inte ens minnas när jag i vaket tillstånd senast nynnade på en. Nä, nu ljög jag, det var visst i förra veckan på jobbet. Men att vakna med Happy fick mig nästan omedelbart att tänka tillbaka till Göteborg 1982. Enda gångerna jag sett Stones. Minnena kring resan är fragmentariska Super 8-klipp, lite överexponerade och allmänt traschade. Jag tror att jag åkte med min dåvarande tjej Å och Hatte. Jag minns i alla fall att det var vi tre som plankade in den första konsertdagen och fick på så sätt bra platser alldeles till höger om scenen. Första dan minns jag som en höjdare, den andra inte alls.

Nån gång under helgen träffade jag mina blivande bandmedlemmar. I ett gäng bland fulla och stenade postpunkare som satt och njöt i gräset stack de ut med sin Clash-inspirerade stil. Själv provocerade jag bondraggarna till vansinne med mina rosa 60-talsbrallor med pressveck och chelseaboots. Jag var bara tvungen att gå fram och morsa och så vitt jag minns fastnade jag på den där gräsmattan ett bra tag. Fyra månader senare fick deras basist sparken och jag kom med i bandet. De rosa 60-talsbrallorna och chelseabootsen åkte in i garderoben och de gamla Clashbrallorna och Doc Martenskängorna åkte fram.

Dagens mest osmakliga: Montesantos genmodifierade majs. Oberoende forskare fann att honråttor ökade i vikt och fick högre halter av socker och fett i blodet, medan hanråttornas njurar minskade. 2004 hemligstämplade jordbruksverket Montesantos ansökan med hänvisning till att det var affärshemligheter. Något som samtliga EU-länder också gjorde. På så sätt försvårades den oberoende forskningen. Det är minst sagt skrämmande att myndigheter endast lutar sig på bolagens egen forskning och sen hemligstämplar den. Tack och lov lyfte en tysk domstol hemligstämpeln.

Inga kommentarer: