fredag 23 mars 2007

Weak

"There are things you need to know about me I’m weak right now, so weak right now"

Andra morgonen i rad som vaknar jag onödigt tidigt, typ vid 4. I morse var det nån jobbig dröm som låg kvar å körde eftertexten i huvudet till tonerna av Back In My Arms Again (länkversionen är lysande!). Trots musikvalet kändes det inte riktigt som om det var dags att stiga upp. Somnade därför om. Sen försov jag mig. Typiskt. Men precis när jag sätter mig upp i sängen drog den mentala morgonradion igång the Quiz. Snacka om att bli bönhörd.

En som verkligen föreföll weak var Göran Persson i gårdagens avsnitt av Ordförande Persson. En ensam och sjuk man lallade runt framför kameran. Hånandes sina ministrar när de inte tyckte lika som han. Ömkandes sig själv över deras "svek" när de tar andra politiska ställningstaganden än han.

Det fanns bilder i dokumentären som jag tycker var talande och skrämmande: GP ätandes ensam i regeringsmatsalen. Vid det gigantiska bordet blev han så liten så liten; EMU-valet där han går runt samma bord ensam, i ett hörn står Nuder. Avsåndet mellan dem ser ut att vara en ocean, trots att Nuder var Perssons närmste man. Och på något sätt tror jag dessvärre att det är talande bilder av socialdemokratins problem. Eller kanske alla politiska partiers problem. Toppkorkarna tillåts flyta iväg, "skyddade" av murar av välvilliga medarbetare som aldrig vågat ha och stå för en avvikande uppfattning. På så sätt isoleras toppkorken mer och mer och den maktfullkomliga arrogansen tillåts inte bara gro, den vattnas och ges all den näring som den aldrig borde få.

Inga kommentarer: