måndag 31 december 2007

Gott nytt år

"Get a trade son
You will go far
You have a house in the ferry
And a new guitar that's never been played before - and it never will"


Hur sumerar man ett år? Genom en lista. Ja, det är väl vanligast. Men det känns som om jag redan har gjort den. Under rubriker som "Årets händelser" kanske. Nja, "årets händelse" var för jobbig och den vill jag inte älta en gång till. Årets möten har jag redan skrivit om här, här och här. Årets stolpskott? Den kategorin är nästan för svår. För vem av dem från regeringskansliet som har tvingats avgå ska man välja? Av dem som - ofattbart nog - sitter kvar är det lättare; Mats Odell. I staden är det betydligt enklare: Kristina Alvendal. Allt hon säger är så blåögt och naivt att man häpnar. Hade hon inte fört en iskall klasspolitik som gynnar dem som redan har skulle jag påstå att hon saknar varje tillstymmelse till insikt om sociala klyftor.

Jag tror dock att vi lämnar politiken, jag orkar inte uppröras på årets sista dag. Vi kastar oss i stället över till fotbollens underbara värld och visst var Kim Källströms mål mot Lettland en befrielse, men det är inget mål jag kommer att minnas om tjugo år. Nej, årets mål stod dottern för i en av sina matcher. Vårt lag får hörna. Dottern är back och står ett par meter utanför straffområdet. Alla andra spelare är i straffområdet. Hörnläggaren får till en bra pass till M som skjuter direkt och får till sitt livs träff, pang rakt in i mål. Först är det tyst, sen blir det allmänt jubel. M vet inte riktigt var hon ska ta vägen. Hon har inte bara gjort mål, hon har gjort lagets snyggaste mål dittills (och hittils), hon ser generat mot mig som om inte riktigt vet vad hon ska göra sen. Lagkompisarna räddar henne genom ett ordenligt kramkalas. Det var nog årets bästa händelse ändå. Glädjen att få dela sin dotters stolthet och lycka den dagen var oslagbar.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Gott nytt år, SFNB.
Jag ser fram emot ett 2008 med dina dagliga kommenterer.
Concrete Kid

Sånger från nedre botten sa...

Tank Jo, som Groucho skulle ha sagt. Väntar med spänning på när du drar igång verksamheten. Nu fick du ett en tanke att suga på fram till tolvslaget. Gott nytt år på dig!

Anonym sa...

Det är sant att om man man för en iskall klaspolitik så blir det ofta ruttna bananer,tack för en rolig felstavning o gott nytt år/Sidekick

Martin sa...

Gott nytt år!

Jah Hollis sa...

God fortsättning!
Jag kan förstå glädjen över det målet.

Sånger från nedre botten sa...

Sidekick, gott nytt år på dig själv. Gårdagens inlägg var ett h-e att skriva, dottern terrade mig hela tiden så jag ger henne skulden för obefintlig korrläsning.