måndag 21 maj 2007

Återseende


"Jag känner en bot. Hon heter Anna. Anna heter hon..."


En gång är ingen gång. Två gånger är en vana. Snälla nån lobotomera mig! Jag vill verkligen inte vakna med den här skitlåten i huvudet en gång till. Det räcker nu. Tack.


***

Igår träffade jag Markus för första gången på 14 år. Det var ett kärt återseende. Jag kände genast igen honom, trots den lilla kulan han lagt sig till med. Han kom förbi när vi lirade boll, sen gick vi och kollade nät IK Tellus veteraner torskade med 0-1 mot Gröndal. Som vanligt lirade gröndalarna hårt och fult. På 3V efteråt satt vi och snackade liv och minnen, utan att det blev nostalgotråkigt. TP, B och H var också med. Fyra gamla punkare och en skejtare vid samma bord. Fem medelålders män som livet har behandlat lite vårdslöst ibland. Fem medelålders män som nog ändå kan se sig själva i spegeln utan att skämmas. Fem medelålders män som faktiskt har lite humor. Det var en alldeles för kort kväll. Riktigt tokrolig blev den när vi funderade över punkpicnicen som ska va i Tanto den 2 juni: Hur ser man 2007 vilka som är gamla punkare? Tänk om man går och sätter sig i fel sällskap. Sen hittar rätt, men upptäcker att det första gänget var roligare. Hur gör man då?


***


Bilden ovanför är från Klara kyrkogård. Jag tog den i morse på väg till jobbet. Gårdagsbilderna från Gyllene Ratten får vänta en dag till eller två. För den som är intresserad av foto och övergivna platser rekommenderar jag ett besök här. Jan Jörnmark är docent i ekonomisk historia och har plåtandet som hobby. I sin presentation skriver han: "Att besöka övergivna platser ger dessutom en nästan fysisk känsla för begreppet skapande förstörelse. Kan ju alltid hoppas att denna känsla går fram genom bilderna." Jodå, det gör det.


***


Egentligen borde jag skriva att det var en riktig skithelg när det gäller fotbollen, alla resultaten gick åt helvete, men eftersom att vi var fler än på mycket länge igårkväll så var det ändå inte det. Solen sken och gruset yrde i två timmar. Vårt lag vann. Det var kanon. Då räknas inte de andra resultaten.

12 kommentarer:

Ankan sa...

Har precis klämt en gammal dokumentär. "Punk, som en spark i anus på varenda jävla kotte". Nåt du känner igen?

Sånger från nedre botten sa...

Eh, nej när är den gjord å vilken stad handlar det om? Har du nåra namn på dem som är med?

Ankan sa...

Från 1978. Stockholm. Bla. från Rågsved och nån gammal replokal i Blåsut. Ebba Grön var väl de kändaste antar jag. Iaf i mina ögon/öron.

Sånger från nedre botten sa...

Är det Stig Larssons film som gick på burken för nåt år sen? I så fall har jag sett den och känner igen en hel del av dem som är med i filmen.

Anonym sa...

Hej Ping0!
Detta är ingen kommentar utan i st f ett mail - din mailserver ( rättare sagt skräpfilter förmodligen )tycker nämligen inte om mina mail utan returnerar dem.
Det var jättekul att höra från Dig! Tyvärr är det motsatsem till semester som gör att det är" tomt i tanken" - alldeles för mycket att göra på jobb... Ska försöka komma igen efter månadsskiftet.
Ha det bra!
Kulturtanken

Anonym sa...

Själv vaknade man med den här gamla dängan ylande i hjärnbarken
http://www.youtube.com/watch?v=vL5L5Y61Jyk

Sånger från nedre botten sa...

Nenader, den låten tror jag inte att jag har hört sen muren föll.
Mike Scott med ögonskugga. 80-talet var nog årtiondet då självkritiken inte stod så högt i kurs. Eller för att citera Jah: "Var inte 80-talet decenniet som kvalitetskontrollen missade?"

Anonym sa...

Ögonskuggan är tveksam. Låten är grym!

Ankan sa...

Stig Larsson. Exakt. Den var iaf. bra. Jag var ju fortfarande en liten palt när den spelades in dock. Men lite kul att folk (08:or talar likadant än idag. Slang.)

Cliff Hanger sa...

Om du gillar bilder på övergivna platser rekommenderar jag Rostsverige. http://rostsverige.blogs.se/

Sånger från nedre botten sa...

Cliff, tack! Jag älskar den typen av bilder och det blir inte sämre av att fotografen kan lite historia bakom platserna som plåtats.

Cliff Hanger sa...

Kul att du gillade länken. :-)