torsdag 26 juli 2007

Drönartillvaro


"What a liv an bamba yay - it dread - when the two sevens clash
What a liv an bamba yay - when the two sevens clash"



Tillbaka i stan efter fem dar bland mygg, broms, flugor, grodor, kor, huggorm, havsörn plus en uppsjö av andra fåglar och åtta aborrar. De sistnämnda hamnade på grillen. Nu var det inte min förtjänst att vi fick färsk fisk utan min väns son som plockade upp allihop på en halvtimme medans hans far och jag stod var sin sida och blev allt mer avundsjuka eftersom våra kast var fullständigt resultatlösa. Vännen hyr ett torp i närheten av sjön till vänster på bilden. Om det inte regnar är livet där enkelt; ut med båten till nån av öarna för bad och fiske, tillbaks när man känner för det, ungarna lattjar runt med fotbollar, badminton eller i snickarboa, T går och fixar med kåken, jag läser, hjälper till om det kniper, fixar käk, dricker öl. Ungarna blandar hallon och vinbär med snask. Nytt för i år var att T tagit med sig sin Fender Twin Reverb, stratan, en virvel med vispar och en bas. Det blev lite Clash och Ramones för att äldsta sonen har börjat lira lite och gillar dem (vilket vi naturligtvis inte gör, nej då). På en urusel cd-spelare gick Säkert, Culture och Lucinda Williams varma. Kort och gott var det en behaglig tillvaro.

***

Jag fick läsintresset tillbaka lite av Stieg Larssons Män som hatar kvinnor, en bok som jag inte velat läsa eftersom den var så omsnackad och att jag rent generellt har svårt det ämnet. Kanske är det minnet av min morsa och jag inlåsta på toaletten nån gång på 1970-talet som gör att jag inte har nån lust att läsa om karlar som beter sig som svin. Men nu fick jag boken av morsan så den åkte med av bara farten och jorå, den är rätt spännande.

***

Tillbaka i stan och i närheten av nyheter känns som om den förra tillvaron utan nyhetsflödet var skönare. Michael Rasmussen fick sparken av Radobank och Vinokourov bloddopad. Årets Tour börjar dessvärre bli parodisk. Den påminner om friidrotten för några år sen när varje löpare som tog en medalj fick lämna tilbaka den på grund av doping. Med tanke på allt fler avslöjas fattar jag inte riktigt hur man tänker när man accepterar att få ett, eller självmant petar i sig ett, preparat som inte är tillåtet. Kan de inte föreställa sig skammen när de står där med brallorna nere?

***
Knäppast i år: Både jag och T drömde, samma natt, om att korna kom in i trägårn från samma ställe...

..näst knäppast: Jag har byggt en övergång till en kohage.

6 kommentarer:

Ankan sa...

Inte knäppt. När jag var upp i landet för ett par veckor sedan drömde vi som var där förvisso inte samma drömmar. Dock riktigt riktigt knasiga sådana. Men jag skyller på frisk luft, välsmakande LSDkranvatten(och en bunt bärs).

Jah Hollis sa...

LSD-kranvatten!
Var då?

Sånger från nedre botten sa...

LSD-kranvatten fick den gamla hippie gamla hippien att vakna! Nu kommer han spendera varenda sommarsemester i Norrland drickandes kranvatten, stackarn.

Ankan sa...

Delsbo heter hålan. Eller ca en mil utanför Delsbo. Ett glas kranvatten innan sängående och man drömmer fiiiina drömmar.

Jah Hollis sa...

Jag börjar i Delsbo.
Funkar det i vaket tillstånd också?
;-)

Sånger från nedre botten sa...

Jah , är du inte för gammal för psykedeliskt kranvatten? Håll dig till ett bordsvatten du klarar av i din ålder, öl.