fredag 27 juli 2007

Snoddasmorgon


"Hälsa dom där hemma,
hälsa far och mor,
hälsa gröna hagen,
hälsa lille bror"


Så var det dags för en Snoddasmorgon. I en timmes tid har melodin gnagt inne i skallen. Föga förvånande var det morgontoalettbesöket som krystade fram ovanstående rader. En riktig Allsång-på-Skansen-låt. Varför får man en sån i skallen när man inte ens ser programmet? Vem som skrev och framförde låten har jag ingen aning om, men jag misstänker att Jah i Malmö har full koll. Till och med på skivetiketten.


***


På kommentarstråden till förra inlägget konstaterar Ankan han också hade massor av knasiga drömmar när han var ute i obygden på semestern. Själv blev jag hemsökt av ett ex. Hon återvände två dar på raken, den andra natten medverkade hon i samma dröm som S som hon vänstrade med. Det är 17 år sen vi bröt upp. Och fem år sen vi sågs senast.


***


I min föreställningsvärld dricker jag tjeckisk öl av två skäl; den är god och man vill ju stödja små bryggerier som gör godsaker. Tji fick jag. Det öl jag helst dricker på 3V ägs av SABMiller som även har Gambrinus. SABMiller är ett av världens största brygerriföretag. Min andra favvobira, Staropramen, ägs av världens största öltillverkare, belgiska Inbev. Livsmedelsindustrin blir allt mer monopoliserad. Frågan är om det inte är dags att börja dricka tyskt.


***


Skönheten ni ser på bilden är en Kona Jake 2008 som jag funderar på att köpa.

4 kommentarer:

Ankan sa...

Och nu ryktas det om att amerikanska Budweiser ska köpa tjeckiska Budweiser.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=637960

Cliff Hanger sa...

Att dricka tjeckiskt öl är inte bara att dricka öl, det är en kulturgärning. Särskilt om detta sker på ett klassiskt ölsjapp i Prag... Men det känns förstås ännu bättre om små, lokala bryggerier ligger bakom.

Jag är egentligen ingen finsmakare, men ett gott öl som jag upptäckte i Prag och kan rekommendera är Bernard http://www.bernard.cz/sub_page.php?page=143&parent=0

Så vitt jag förstår ägs det delvis av belgiska Duvel, men det måste ju inte hindra dig från att smaka. Eller?

Jah Hollis sa...

Bernard inns ju på Svejk om jag inte minns fel.
Det mest kända versionen av Hälsa dom därhemma är nog den av Bertil Boo, känd från flera Åsa-Nissefilmer och en tidig plattcharmör.
Finnd tydligen på cd på ett märke som heter Koster (fast det sista hittade jag på nätet).

Sånger från nedre botten sa...

Ankan, det var den artikeln, fast i blaskan, som jag reagerade på.

Cliff, du har ju rätt, så länge de inte flyttar bryggerierna till Belgien eller usa kanske man ska vara glad.

Cliff och Jah, Bernard finns på Sviejk, så det är bara att hinka om ni httar ett bord vill säga (haket har blivit lite överpopulärt)