torsdag 12 juli 2007

Får jag be om största möjliga tystnad?

"I get up in the evening, and I aint got nothing to say
I come home in the morning, I go to bed feeling the same way
I aint nothing but tired, man I'm just tired and bored with myself"

Ännu en morgon med ett otippat låtval från min mentala dj, Springsteens 'Dancing In The Dark'. Jag har alltid gillat låten, men aldrig framförandet. 'Dancing In The Dark' är en låt som gjord för Nebraska-plattan. Tänk er den med endast en acka som monotont hackar fram kompet till de inledande versraderna; I get up in the evening... Håll med om att den genast blev mycket bättre. Om resten av Born In The U.S.A-plattan bör man tala tyst, mycket tyst, den är så svulstig i sig själv att det enda sättet att bemöta den är genom att sänka rösten: både plattan med sin hopplösa 80-talsproduktion och turnén fick mig att tröttna på karln för lång tid framåt. born In the u.s.a förstörde trumljudet på rader av efterkommande plattor; det skulle vara stort, dånande och svulstigt. alla band sprang och köpte d-drums och med facit i hand lät det faktiskt skit. så nu fick jag det sagt.

***

Nu är det bara två arbetsdar kvar, sen börjar en treveckors semester. Skönt, hoppas jag. Kollar man runt i bloggossfären är det däremot redan semester. Flera av dem jag länkar till tycks antingen ha hittat en gnutta solsken att steka sig i eller korkek att kvarta under. Kanske har de drabbats av sommardepression? Eller har de bara försvunnit?

***

Det är något spöklikt över bloggar som inte uppdateras, ungefär som övergivna hus på landsbygden. Man går in och hittar minnen från förr, kvarlämnade till beskådan för dem som vågar kika in. Man undrar vart de tog vägen, de som bodde här. Och varför tog de inte med sig de här sakerna när de drog, varför lämnades allt vind för våg?

***

Låten Nebraska får mig att tänka på en annnan låt; Säkerts Allt som är ditt. Men nu har skotten redan fallit. Varför blir jag inte upprörd?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Det är väl inte meningen att man ska bli upprörd. Annika Norlin ville nog bara sätta fingret på den hopplöshet dom drabbar en våldtagen genom dagens snedvridna rättsystem. Och jag tycker hon gör det skrämmande bra, lika skrämmande bra som Valerie Solanas. Som jag för övrigt kan känna igen mig i, trots att jag har många manliga vänner som jag aldrig haft för avsikt att skjuta;)
Btw: Jag har gått in i ett mörkt rum ett tag, men ska försöka hitta skrivlustan när jag kommer ut.

Feberfrossa sa...

Apropå "D-drums" så är det nog snarare effekten gated reverb som förstörde x antal musikproduktioner. Vem man ska skjuta vet jag inte, men det är antagligen en japan som tog det slutliga beslutet att effekten skulle vara med som preset i dom effektburkar som skeppades.

Mest synd är det nästan om John Lenin som fick samplade trummor på hela sin LP, för att producenten tyckte det var fräckt, och mer livlöst kompande får man nog leta efter. Om man lyssnar på den underskattade Jag är sol/Himlen singeln och sedan sätter på LPn så börjar man nästan gråta över hur hemskt man kan sönderproducera något :(

/J

Sånger från nedre botten sa...

Nej men ser man på Penny! Välkommen ut i regnet. Som jag skrev tidigare gillar jag låten, men den ställer frågor, särskilt när idioter anmäler sig frivilligt att bli bödlar. Fast mer intressant är varför den låten ställer frågor, när 'I Shot the Sheriff coh 'Vi ska beväpna oss' inte gör det. Är det för att ni "tjejer inte ska hämnas"?

Feber, idag fattar jag överhuvudtaget inte tanken med d-drums. Jag älskar ljudet av riktiga trummor, oavsett om det är Topper, Charlie, John B, Style Scott eller Carlton Barrett som spelar.

Nån eller nåra det verkligen är synd om är Big Audio Dynamite vars hela produktion är så 80-talssönderproddat att det faktiskt är en gåta att Mick Jones har spelat i samma band som Topper. Låterna är helt ok, men produktionen...

..Huga, som de säger i Solna.

Ankan sa...

Solsken har jag tyvärr inte hittat, och inge vettigt att skriva om heller. Jag skriver hellre nåt av någorlunda vikt än bara blaha blaha. Och ibland står det bara still. Kommer inte ens på någe att irritera mig över. Vädret möjligen.

Sånger från nedre botten sa...

Ankan, du kan trösta dig med att de flesta andra som jag följer dagligen oxå har fått skrivkramp. Själv har jag nästan bara cyklar i huvudet just nu. Å så lite musik emellanåt. Så även jag har sprattlar framför tangentbordet och längtar nog efter nåt annat att göra.

Anonym sa...

Den akustiska live-versionen av "No surrender" som ligger på 1985 års live-platta, vars överproddade original återfinns på "Born in the U.S.A", är... Så bra att man får omedelbar panik av lycka.
Jag minns känslan av att vara i tonåren och nästan gallskrika de första raderna:
"We busted outta class
Had to get away from those fools
We learned more from a three-minute-record, babe
than we ever learned in school."

Och han gör det så stilla, så eftertänksamt. Magiskt. Springsteens bästa ögonblick på skiva.
Men åttitals-trummor är kräkmedel.

Sånger från nedre botten sa...

Neander, som sagt tröttnade jag efter Born In...-plattan och har nog därför inte hört den versionen. Men just det textpartiet är vi nog flera som känner igen oss i. Jag minns fortfarande tristessen i Hässelby Gårdsskolan och hur jag upplevde att punkplattorna berättade mer om livet än vad lärarna gjorde.

Feberfrossa sa...

För att ta tillbaks diskussionen till d-drums så hittade jag till den här (http://www.studioboman.se/) där dom har d-drums som man kan få låna.

Finn 5 fel med att ha en musikstudio som heter Studio Boman och se D-Drums som ett plus.
Men han sätter på kaffe om man ringer (läge för några busringningar kanske, och ringa upp några timmar senare när han bälgat i sig allt kaffet!!)

Men man kan förstå att det kan vara svårt att driva en musikstudio i Hjo, men att man skulle behöva gå så lågt/långt för att få kunder?!

Priset till dagens mest fantasifyllda bandnamn måste ändå gå till Hellshit! som han har som referens, man undrar lite hur dom låter, eller nej jag tror jag passar på den.

Markus F sa...

Dancing in the dark är en skitbra låt, men som sagt, produktionen är hemsk. Hela skivan är fruktansvärd.

Anonym sa...

Eddie Vedder har helt klart hört den live-version jag pratar om. Detta är i princip en plankning av den versionen:
http://www.youtube.com/watch?v=yuZYKZrnaNQ