torsdag 17 april 2008

Smittad igen

"Now I know that, now I understand
You're turning a monkey on me
Now I know that, now I understand
You're turning a monkey on me"

Senaste numret av Mojo gjorde inte saken bättre. Snarare har tidningen gjort det hela värre. Vi närmar oss nu ockupationsfasen. Under vintern har de börjat dyka upp på skivtallriken igen, men nu ser de ut att ha fastnat som en billig permanent från 1980. Vad jag snackar om? Skaplattorna från 1979-80, med The Beat, Madness, The Selecter och The Specials naturligtvis. Vad annars?

Jag minns fortfarande befrielsen på nån fest när den första skasingeln, 'Gangsters' med The Specials på ena sidan och 'The Selecter' med The Selecter på den andra, lirades på en fest 1979. Det fanns samma nerv som i punken, men med mer sväng och lekfullhet. Punken började stelna, bli en traditionsbärare, med dogmatiker som tuggade teser som vilka sektkommunister som helst. Kort sagt, skittråkig. Skabanden öppnade dörren och vädrade ut instängdheten. Vi dansade oss svettiga den kvällen.



Nåt år senare lirar The Specials på Göta Lejon, nåra skins som inte har allt för mycket mellan öronen står längst fram och börjar heila. Bandet avbryter konserten. Terry Hall skäller ut dem och lovar att personligen lyfta ut dem om det kommer ett enda litet heil till. Det gör det naturligtvis inte, utan dårarna dryper sakta men säkert av. Det var en mycket vacker scen.

3 kommentarer:

MiP sa...

Alltid kul att få en inblick från nedre botten!

The Specials var halvfestliga, och har plötsligt fått luft under vingarna igen på hemmaplan. Vår inneboende är frälst på skaken. Men det ligger väl, som sagt, i tiden.

Sånger från nedre botten sa...

Yip, Tank Jo! Vad jag gillade med dem var att de lyckades blanda fest och politik på ett helt otvunget sätt. Men det kanske inte är så konstigt, jag tror att det var Terry som formulerade sina ambitioner med Fun Boy Three med orden: -Jag vill kombinera The Clashs texter med ABBAs musik så att hemmafruarna får nåt vettigt att sjunga med till.

Sen är jag inte helt säker på ska nånsin helt har gått ur tiden, mer än möjligtvis en sväng på åttiotalet. När undertecknad var med och drev klubb under nittiotalet kom skaplattorna fram från och till. Och skan påverkade onekligen en del amerikanska punkband som Green Day och vad nu det andra gänget hette (med den där blonda sångerskan som jag också förträngt namnet på).

Hjälp, nu pajade drivrutinen för grafiken...
..helvete!

Sånger från nedre botten sa...

Pfiuuu! Efter en omstart funkar det igen. Skatteåterbäringen kan inte komma snabbt nog, min dator sjunger på sista versen.