torsdag 26 april 2007

Stöld


"I met her in a club down in old soho

Where you drink champagne and it tastes just like cherry-cola"


"You know shell turn you, turn you in

Watch out for Charley's girl"








I en intervju för flera år sen satt Elvis Costello framför en flygel och visade rakt av vilka två låtar han snott ifrån och satt ihop till en egen. Jag tänker på den intervjun efter att jag äntligen kom på vilka två låtar som 1990s Arcade Precinct bygger på. Nu var det egentligen inte så avancerat eftersom att de delat upp stölderna; introt är från the Kinks Lola och refrängen från Lou Reeds Charley's Girl. Självklart hade jag alla tre låtarna i skallen när jag vaknade.


Det finns dom som sätter sig på höga hästar, gärna vissa journalister då det kan finnas en tacksam konflikt att elda lite under, som fördömer musiker som lånar/stjäl. Själv har jag inga som helst problem med det. Om Håkan Hellström lånar text från engelska förlagor och översätter efter eget huvud är det fine med mig. Samma sak om det gäller beats eller melodier. Musik är inget fastlåst fixerat dött ting. Den blandas i den stora underjordiska strömmen. Där det ständigt rör sig, bubblar och som ger nya eruptioner hela tiden. Ta Jamaica som exempel. Hittar nån på ett nytt beat eller en ny catchy melodi som funkar, försöker alla andra använda samma grej och göra det ändå grymmare. Inga sura miner där eftersom att alla vet att det för musiken framåt, inte bakåt.

***

Morgonpromenaden från M:s skola tog betydligt längre tid än vad den brukar. Skälet var att jag hade kameran med mig och fick för mig att plåta våren underifrån, att ligga i buskar kan ta tid även om man är nykter. När jag kollade in resultan var det betydligt knepigare än vad jag trott att få justa bilder. Av cirka 50 bilder var det väl två som på sin höjd duger. Men det gör inget det var skönt att inte brådska, utan strosa omkring som om jag var på semester och försöka se saker för första gången.


Och på sätt och vis gjorde jag ju det. Hur ofta ligger du under en buske och glor rakt upp mot himlen, nykter?

8 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

Det var alldeles för länge sedan jag låg i en buske, det ska erkännas.

Igår gick jag förbi ett dagis och såg två småparvlar sitta i en buske som om det vore den naturligate saken i världen. De såg ut att ha det mysigt.

Sånger från nedre botten sa...

Ibland är det för jävla trist att bli vuxen.

Cliff Hanger sa...

Hörru du, du har fått svar på din kommentar hos mig!

Jah Hollis sa...

Med den produktion av musik vi har i dag är det väl nästan omöjligt att komma på något som inte redan använts. Redan på 70-talet var det väl någon som räknade ut att popmelodierna var på väg att ta slut. Så det är väl återanvändning som gäller nu.

Sånger från nedre botten sa...

Ekologisk hållbar musik. Hur kul låter det? Mycket av den musik jag växte upp med var stölder. Fast det vissta man inte då. Stones och Led Zeppelin var ju rena skatorna som plockade vad som helst ur bluesen och la det i eget bo.

Ankan sa...

På tal om "Lola". Bästa covern på den har danska Natural Born Hippies gjort. Så det så. ;)

Sånger från nedre botten sa...

Ankan, upplys mig! Har du en länk?

Ankan sa...

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoID=1466883856

Pröva denna. Hyfsat snygg video också.

Jag är inte säker, men jag tror sångaren är lillebror till nån i D.A.D. (har inte orkat googla)