söndag 29 april 2007

Vårstädning

"Stop making the eyes at me, I'll stop making the eyes at you
And what it is that surprises me, is that I don't really want you too"

"I Know You Got Soul - If You Didn't You Wouldn't be in here"

"Out the door Down the stairs Out the close Down the street
On the bus To the pub And there people meet"


Wow. Är jag på väg att få nygamla vanor? En natt till utan att vakna vid 2, 3, 4, utan vid sexrycket som vanligt. Självklart firade jag det med att somna om ett par gånger, därav tre citat. Otippat att Bobby Byrd och James Brown's Funky People skulle komma indansande på morgonen. Men det kan nog behövas lite dans, dans, dans nu. Känns som om jag diat mig själv överfull med navelskådande och självömkande anglosaxisk pop och slammer. Det är nog dags att öppna balkongdörren på vid gavel och vädra ut ångesten. Broder Bob och Broder Linton får ta grovrengöringen. Finputsningen får skötas av the Skatalites, the Temptations, Amadou & Mariam, Manu Chao och Ali Farka Toure. Sen borde det vara hyfsat rent.

***

Jag såg bara rubriken i dagens Svenskan, "Frankrikes solsida", och jag visste att det var en påminnelse om mitt misslyckade projekt sen ett år tillbaka; att ta mig till Marseille. Jag har en massa saker att skylla på, men som egentligen inte gills: Inget pass (hur svårt kan det vara att fixa ett nytt?), vägrar resa med antifackliga Ryanair (som om det inte fanns fler bolag som flyger till Frankrike!?!), taskigt med stålar (jo, men vem gör mina ekonomisk prioriteringar?), ingen att resa med (OCH?) och sen finns det säkert en massa andra fåniga ursäkter som jag inte orkar dra. Varför Marseille? Jo, det hela handlar främst om vilka städer jag vill åka och titta på fotboll i. De ska fylla två kriterier: Stan måste vara intressant i sig, ha en historia som lockar; Ligan och laget måste vara sevärt. De städer som just nu toppar min önskelista är alltså Marseille och Istanbul. Att Marseille går före Istanbul handlar väl mer om fotbollshistoria än något annat. Dokumentären 'Zidanes bästa lag' och Erik Nivas lysande romantiska artikel hjälpte också till. Men, föreställ dig att se ett Istanbulderby mellan Galatasaray och Fenerbache på plats, det tror jag är riktigt mäktigt.

***

Mer spännande på hemmaplan är dock dagens match. Nej, jag tänker faktiskt inte på den grönvita mot den svartröda - den ska Bajen ta. PUNKT. Jag tänker på matchen på Brantbrinks IP kl 16.30, i Sanktan F8-11, mellan Tullinge och IK Tellus. Jag är redan ett nervvrak, min dotter är däremot lugn efter en smågnällsstart på dan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Istanbulderbyn är ganska mäktiga :)(En kombination av insatsstyrkor och popcorn.)

(Jag för min del hade Daddy Cool/Boney M. Födelsedagen kunde väl ha fått en bättre start...)

(Ja, alltså, jag har hittat dig genom kommentarerna hos Utsiktpånedrebotten.)

Sånger från nedre botten sa...

Hej b, då får jag väl säga välkommen genom dimman. Har du vart på ett istanbulderby??? På riktigt???

Daddy cool rockar fett, som min dotter skulle ha sagt. Gissa vad Boney M och Clash har gemensamt, bortsett från min kärlek til båda låtarna? Jo, två låtar; Ma Baker och Cool Out.

Anonym sa...

Ja, jag bodde ett tag i Istanbul :)