tisdag 17 april 2007

You can't judge a book by looking at the cover

"When you're over me
There's no-one above you
It's in your eyes
Uncomplicated "

Sjukskrev mig igår. Kände att jag inte orkar vara Bror Duktig en dag till. Sömnproblemen är tillbaka, vilket innebär att jag vaknar tre fyra gånger per natt. Oftast somnar jag om när jag kollat klockan på dvd:n, men ibland vaknar jag till, ligger och stirrar i mörkret ett tag innan jag sätter på tv:n. Zappar runt till jag hittar nåt som är avlägset intressant, sänker volymen till det blir ett mummel, ligger och glor tills jag somnar om. När det sen är dags att kliva upp är jag lika pigg som en av Crabofix fiskar. Det enda som är någorlunda lustfyllt och uppiggande är att vara med och träna och se tjejerna lira fotboll.

Jag vet inte hur jag har lyckats missa det, men i dagens Svenskan var det en stor artikel i kulturdelen om ett läsprojekt bland metallarna på Sandvik. Sedan 1999 har cirka 280 farsor varit med i Läs för mig, pappa. Med hjälp av ABF, Ordfront och En bok för allas vänner bjuds det in till träffar med författare, bibliotekarier och andra textarbetare där det snackas om böcker och läsande. För många av grabbarna har det blivit ingången till en ny värld. Några av dem börjar nära egna författardrömmar, andra vågade ta steget till att bli fackklubbens sekreterare. En del av dem med flera ungar har varit med sen starten och även om de kanske inte läser så mycket själva har läsandet för barnen blivit viktigt. Jag blev glad när jag läste om projektet.

Min dotter fyller åtta om en månad och trots att hon nu kan läsa vill hon ändå att jag läser för henne varje kväll (och jajamensan, hon rättar mig så fort jag läst fel). Vår lässamvaro grundade jag redan när hon var bebis. Jag älskade att läsa pekböcker och kortsagor för henne då och älskar fortfarande att dela en berättelse med henne nu. Det gäller att gripa varje kväll, inse att det är en ynnest som är kort, för snart kommer det en kväll då M säger:

- Pappa, jag kan läsa själv.

Inga kommentarer: