måndag 30 april 2007

Oh no love! You're not alone

"Time takes a cigarette, puts it in your mouth
You pull on your finger, then another finger, then your cigarette."

Vaknar man med rubrikstrofen sjungande i skallen kan det inte bli en dålig dag, hur många öl man än drack dan innan. Så är det bara. Och smaka på första ingressraden en gång till; Time takes a cigarette, puts it in your mouth, visst är det vackert. Det är från Bowies Rock 'n' Roll Suicide. En typ av låt som jag är ruggigt svag för. Vill man knäcka mig är det bara skriva en låt som börjar med ackustisk gitarr eller piano och slutar med allsång och en hel jävla symfoniorkester.

***

På fotbollsfronten var det egentligen bara två aber igår: Hammarbys resultat mot Göteborg och min fot. Jag fattar inte att Bajen aldrig kan få ihop ett slagfärdigt damlag. Foten vrickades rätt rejält under söndagsfotbollen och har nu en del snygga färger som egentligen passar bättre på en palett än en fot. Innan vrickningen hade vi dock redan vunnit matchen. Gårdagens viktigaste match, den mot Tullinge, vanns också komfortabelt med 1-11. Att Bajen samtidigt krossade BP var liksom bara grädde på moset.

***

Två krogar. Ligger 15 meter från varandra. På den ena visas det spansk ligafotboll, spelas Stones (68-72) och Bobby M i högtalarna, inte för mycket folk; på den andra krogen spelas GES och Tommy Nilsson och det visas ingen fotboll men är bystad. Vilken krog tycker ni låter trevligast? Tänkte väl det. Men ändå är det den andra. Hur kan det komma sig? Jag fattar det inte.

***

Jag är glad över att jag inte har biljett till Rickie Lee Jones ikväll. Enligt Svenskan ska hon vara "kompad av ett fullt band".

9 kommentarer:

Ankan sa...

Vilka krogar? Svennar överlag har ju ingen musiksmak. (Prippen och Tomas Ledin.) Visst den är som baken, men ändå. Även spansk fotboll har svennarna, underligt nog, inte fått upp ögonen för ordentligt. La Liga, världens bästa Liga.

Sånger från nedre botten sa...

Tre Vänner och Stabil i Kransen. Håller med om La Liga, men är mycket förvånad över de spanska lagens sorti från CL.

Sånger från nedre botten sa...

Jag kollade mitt inlägg igen . Kom på att jag glömde tota in att även jag och mina fotbolls- och musiktokiga polare hellre går till 3V. Förklaringen: De häller upp biran bättre, den är också något billigare, personalen trevligare. Men jag tror inte det räcker som förklaring, det har varit stamlokuset sen 2000 och så är det bara.

Ankan sa...

Tre Vänner! Där har jag varit en hel del. På Stabil också, fast inte en hel del. Och ett par gånger på The Swan. Men det pratar vi tyst om.

Sånger från nedre botten sa...

Då fattar du vad jag menar. Man sätter sig hellre på 3v än stabil. Trots musiken!!! Varför?

Jah Hollis sa...

Rickie Lee Jones band verkade faktiskt rätt nyktra på KB i Malmö.
Men Svenskan kanske grävt fram något vi inte vet.

Ankan sa...

3V är ju som en "innerstadskrog". Riktigt bra. Alltid haft bra mat. Stabil är som urtypen för en förortssylta. Saggig.

Anonym sa...

De var spiknyktra och skulle gå och dricka kaffe efter Nalen-spelningen. Allvarligt, Rickie skulle aldrig acceptera att de var fulla.

Sånger från nedre botten sa...

Maz, jag tror att det var ett litet snyggt syftningsfel av journalisten. Resten skiter jag i.