måndag 4 juni 2007

Hellre fria än fälla, ok?

"Dom jävlarna ska skjutas, dom jävlarna ska skjutas,
dom jävlarna ska skjutas, dom jävlarna ska skjutas"

Det var lite segt i morse också. Huvudet ville inte lämna kudden och musiken drog inte igång förrän till kaffet. Fanns det inte ett radioprogram på sten-kake-åldern som hette skivor till kaffet? Hur det nu var med den saken så var det i alla fall Säkert som inledde dagen. Det är onekligen en stark låt Annika har fått till i 'Allt som är ditt'. Jag minns knappt senast en svensk musiker hade nåt politiskt att säga. Först blev jag nästan generad när jag hörde den. Det var var nåt Ebba-pubertalt över sticket, "Dom jävlarna ska skjutas". Samtidigt inte. Men trots att jag har full förståelse för känslan, finns det nåt obehagligt över låten. För till skillnad mot 'Vi ska beväpna oss', känns 'Allt som är ditt' mer allvarligt menad. Och då får jag problem. Jag är klockren motståndare till dödsstraffet eftersom att det är oåterkalleligt. Är det nåt jag inte heller har förståelse för är det lynchmobsjuridik. Inte heller den personliga vendettan. Rättsstatens principer om att endast de som bevisats skyldiga kan dömas tycker jag om. Även konsekvenserna av det tilltalar mig: Det vill säga hellre att en skyldig går fri än att en oskyldig åker dit.

Nu är det inte så att Annika är förespråkare av lynchmobsjuridiken. På sin blogg skriver hon:

"Jag har förstått att det är den låt på skivan som flest älskar och även den som flest hatar. Dom jävlarna ska skjutas-partiet är ju onekligen lite magstarkt. Låt mig förklara. Jag är egentligen inte alls nere med ett öga för ett öga, en tand för ni vet vad. Däremot handlar Allt som är ditt om att vi hela tiden lyckas rikta uppmärksamheten mot offret i stället för mot förövaren, idioten.I låten ville jag bara ställa det rakt. Vems felet är alltså."

Jag fattar vad hon menar, men är ändå ambivalent till texten. Å nu har jag fått den i huvudet...

***

Senare.

Å andra sidan sjunger jag gladeligen med i 'I Shot The Sheriff', men det är ju lite Ebbavarning där med. Är det ämnet? Att ämnet kräver seriositet och då tar man någon på orden om hon sjunger att förövarna ska skjutas? Eller är det som S sa; att så fort det är en kvinna som är hämnaren så upprörs vi. Kvinnor ska inte hämnas...

..nej. Jag tror inte att det är på det viset när det gäller mina funderingar. Fast å andra sidan kan man sjunga "dom tål lite bly i nackarna" i sin avsky mot klassamhället, utan att för den skull vilja skjuta någon kan man nog lite Kill Billigt sjunga att "dom jävlarna ska skjutas" om våldtäktsmän. Men sen läser jag en av kommentarerna på Säkerts blogg och blir jävligt beklämd. För då visar det sig att nån tog låten på allvar och anmäler sig till bödel.

Äh, jag blir inte klok på det här.

***

Jag försökte lägga upp låten så där snyggt som jag sett andra göra, men det var tydligen överkurs...
..ni får helt enkelt klicka här och kolla in den i stället.

8 kommentarer:

Markus F sa...

Nja. "dom jävlarna ska skjutas" uttrycker ju ilska och hat mot personer som kränker någon annan. Sånt måste ju också uttryckas.Låten är skitbra, men det ska ju till en vettvilling för att ta den bokstavligt.

När vi sjunger med så gör vi ju det för att visa att texten berör oss, inte för att vi verkligen vill döda våldtäktsmän. Faktum är att tankegången "avrätta våldtäktsmän" är ganska väl utbredd, även bland personer som kan vara otroligt sexistiska.

"I shot the sheriff" är ju till formen en mördarballad, jämför med "Hey Joe" eller "Mördaranders" eller "Tom Dooley". Vi hyllar inte mördarens dåd, vi deltar i mördarens sorg när vi lyssnar på dom låtarna.

Musik är till för att uttrycka våra känslor, men det är inte alls meningen att man ska uppfatta varje sång som en instruktionbok i hur man ska bete sig.

Markus F sa...

Jo förresten, det kommer säkert en massa medelålders vita män som gnäller på den texten och svamlar om "man kan ju inte förespråka att skjuta våldtäktsmän".
Dom har som vanligt en enorm oförmåga att se saker ur ett annat perspektiv. Och jag tror tyvärr att den enda lösningen är att skjuta dom. Också.

Malena sa...

Jag har aldrig tänkt att hon menar texten bokstavligt, blev lite förvånad när jag såg nån intervju där hon pratar om att folk uppfattar det så. Jag ser den inte ens som särskilt politisk, mer att den uttrycker vad vännen till personen känner. Vilket ju såklart hör i hop med politik, det är inte opolitiskt, men som markus f skriver är det ju inte nån instruktionsbok, inget manifest. Men när jag tänker efter fattar jag kanske tvekan. Det brukar väl vara hos de som är mest sexistiska som rop om att avrätta och kastrera våldtäktsmän oftast hörs.

I alla fall, jag var på resande fot och missade hela diskussionen om den här "SKANDALMATCHEN". Men det första jag tänkte på när jag läste Simon Bank idag var att tänk om folk sa så om våldtäkt. "Han missbrukade en öppenhet, våldförde sig på tanken på öppna, vänliga arenor", skriver Simon. "Det är ett större brott än en örfil på stan. Och det borde straffas därefter. Det ska kosta så mycket så att ingen ens funderar på att tvinga sitt våld på alla andra."

Här pratar vi alltså om fotboll. Folk känner sig bestulna. En våldtäkt är också att våldföra sig på tanken om att folk ska kunna röra sig fritt, det är också att ta "allt som är ditt". Det är också en politiskt handling. Det har vi vetat i årtionden, det blir inte så många skandaler av det.

Jag vet inte exakt vad jag vill säga med det här, mer än att det känns som att proportionerna är skumma. Och kanske föds en ilska också ur det, att när det gäller friheten för en viss halva av mänskligheten är det aldrig så att "gränsen som inte får överträdas är så tydlig" som Simon skriver om fotbollen, att man som sagt till exempel riktar uppmärksamheten mot offret. Då vill man kanske ta i extra för att istället rikta den mot den skyldige. "Idioten" som hon kallar honom i ditt citat förresten, precis som den där killen i Köpenhamn kallas.

Jag vet förresten inte heller om jag håller med om att man bör bestraffas hårdare för att man "våldför sig på en tanke", men det är en annan fråga.

Malena sa...

Förresten, de här ropen på fängelsestraff och utnämnande av idioter är ju också annorlunda mot Säkert-låten på det sättet att alla gör det. Alla sporttyckare tycker alltid samma sak och de är inte precis mästare på att problematisera eller känna empati. (Simon brukar visserligen vara ett undantag men inte nu, samma sak med Anja Gatu lite.) Om våldtäkter problematiseras det väldigt mycket, vilket är bra, men inte bra om den handling som begåtts ses som mindre allvarlig än den borde. Därför är det lättare att acceptera att Säkert är onyanserad och hatisk än att sportkrönikörerna är det.

Förlåt att jag lusar ner din blogg med långa svamliga inlägg mitt i natten när jag är trött och inte tänker så bra. Borde kanske formulera mig lite bättre och skriva ett ordentligt inlägg på min egen istället. I've done it before, dessutom.

Sånger från nedre botten sa...

Markus, jag tror att du har en poäng när det handlar om att vi deltar i sorgen, men i de låtarna är skotten redan skjutna. En liten, men ändock viktig skillnad.

En annan liknelse är väl till andra konstformer som romanen eller filmen, men där har vi slutat uppröra oss. Såvida inte hämnaren är en kvinna med ett uttalat mål att hämnas mäns illdåd mot kvinnor, då kan samhället fortfarande uppröras. Strange.

"en massa medelålders vita män som gnäller" som ska skjutas. Hmm, vännen, vi ligger risigt till. ;-)

Malena, jag tror jag fattar vad du menar. En idiot sabbar en match och det blir en storm. En annan idiot sabbar en människa och det är märkvärdigt tyst.

Du har rätt proportionerna är nog inte bara skumma, de är helt åt helvete galna.

Anonym sa...

Ska man dessutom blanda in en del läktarsånger, som företrädesvis sjungs vid bortamatcher, där de två första orden är "VI SKA..." och sen en massa uppräkningar om vad man ska göra med ortens prostituerade och kossor bland annat - då blir det komplicerat och tilt i min hjärna.
men debatten är lika komplicerad som den är intressant.

Markus F sa...

Jonas, jag må vara "medelålders vit man". Rent tekniskt sett stämmer det. Men jag försöker använda den termen som ett uttryck för den grupp i vårt samhälle som har makt och som alltid skriker högst. Eller skriker förresten, dom behöver ju inte skrika. MVM är ju normen så det är alla andra som måste skrika.

Malena, dina "svamliga inlägg mitt i natten när jag är trött och inte tänker så bra" är i varje fall bättre än något annat vi lyckas klämma ur oss.
Och när vi ändå är inne på ämnet, din text om dom trevliga fascisterna på läktaren var skitbra.

Sånger från nedre botten sa...

Cliff, point taken. Markus jag vet mycket väl vad du menar. Men du kan inte förneka det faktumet att du och jag är vita, medelålders och väldigt mycket män...

..sen vet jag inte om vi har så mycket makt. Gapig är jag i och för sig, nåt jag fått med mig från förorten, nåt som inte anses vara fint i min nuvarande klass.