fredag 1 augusti 2008

14-7 i doping

"Hej, hej snubbar fula gubbar, stöter på sin dotters kompisar.
Hej, hej snubbar gamla gubbar, flicker akta er för pop-farfar"

Innan OS ens har börjat kommer dopingskandalerna. Och föga förvånande är det inom friidrotten. Sju ryskor har försökt byta ut sina pissprov i hopp om att ingen ska märka nåt. Två rumänskor har torskat med spår av epo i blodet. Tidigare i juli torskade ytterligare en. Alla inom grenen 1500 meter. Så nu har Rumänien inget dam-lag i grenen. Trots att vi nu har tio dopingfall inom en månad - jag kan nog ha missat några - så är kritiken inte alls lika hård som mot cykelsporten. Än så länge har jag inte läst några krönikörer eller sportkommentatorer som tycker att man ska lägga ned friidrotten likt Chris Härenstam förra året:

– Trovärdigheten är borta. Det är fruktansvärt att sporten får så stor uppmärksamhet. Jag tycker inte sporten ska ha någon uppmärksamhet.

Eller Pamela Andersson i Expressen:

"Ok, ni är inte jättemånga (högst 55 000 när jag kollar MMS-mätningarna), men jag måste ändå fråga er som kollar på Tour de France : fattar ni inte att de är dopade? Varje år hör man att "nu är det bättre", "nu är det upprensat" - men ändå blir Tour de France som vanligt Tour de Doping... Nu har fuskarna trampat runt på sina cyklar i en vecka och redan har en hel drös åkt dit. Riccardo Ricco vann etapper två dagar, en tredje dag plockade polisen honom för EPO-doping. "Chockerande", läser jag att cykelpresidenten säger. Haha, säger jag. Cykelsporten är ett skämt." (Pamela Andersson Expressen 2008 07 18. Länk saknas)

Förra året ertappades tre cyklister dopade under Touren av 190 startande. Under samma tre veckor ertappades fyra friidrottare dopade. Utanför tävlan. I år var det fyra cyklister under Touren som togs med brallorna nere. Nu har vi tio friidrottare. 14-7 till friidrotten för att snacka i sporttermer*. Det är inte utan att jag undrar vad Andersson och Härenstam tycker att man ska göra med de olympiska spelen? För det är väl inte så att de tycker att endast vissa sporter ska förbjudas eller tigas ihjäl i fall det förekommer doping i dem?

***

Ja du läste rätt i citat under rubben, Magnus Ugglas 'Fula Gubbar' väckte mig i morse. Nej, den kom inte från nån radio i närheten, utan spelades upp i mitt huvud. Kanske var det en varningsklocka för att jag tittade på en söt tjej i tjugoårsåldern som satt på Landets uteservering i går kväll. Vem vet? Men är det straffet lovar jag att aldrig mer titta åt nån som är yngre än mig själv.

***

*Siffrorna är från juli i år och förra året. Det vill säga under Tour de France-månaden.

5 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Fast två fel blir ju sällan ett rätt.

Tror du vårt svenska friidrottsunder är odopat? (Obs ingen retorisk fråga)

Klart man får spana på 20 åringar...det är väl ändå värre att hemfalla åt Magnus Uggla!

Alla smutsiga detaljer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sånger från nedre botten sa...

Endast svenska ryskor dopar sig, fast då är de inte längre svenska, utan endast ryska...

Men om straffet för att ha tittat på en 20-åring är Uggla i skallen är det inte värt det.

Ankan sa...

Hehehe, ska du ha skygglappar på dig i fortsättniugen?

Mikael K sa...

Nästan så att jag börjar tro att cykel bara är en tävlingsutövning och friidrott mer en livsstil, istället för tvärtom.

I fantasin går väl allt för sig - så tillvida den inte manifesteras i verkligheten.