torsdag 21 juni 2007

En tråkig djävel

"Du kan bada i tequila
du kan hinka bärs på tid
Men när Söderstadion kokar
är det Bajen som tar vid"

Hur kan man få en av de sämsta låtarna på Bajen-plattan från guldåret i skallen? Min jukebox upphör inte att förvåna mig. Hade det varit Vårsång eller En dag ska hela läktaren resa sig hade det funnits nåt fösonande över det hela, men en kass hårdrockslåt!?! Nåja, den satt inte kvar så länge. Låten fick mig att tänka på derbyt och min comeback i klacken. Kan bara konstatera att jag inte har nåt där att hämta längre. Ser för mycket skit, läs firmapojkar som verkar rätt ointresserade av själva matchen, hör för jävla usla sånger på läktaren om att gå i strid och yada, yada. För inte allt för länge sen var Bajenklacken den med mest humor och självironi i hela Sverige. Idag? Tja, jag vet inte. Humoristisk är den inte. Självironi? Tror tyvärr att ordet har raderats ur hårddisken. Jag vet att jag blivit en tråkig jävel, men hellre det än att vässa mot en stackars jävla djyrgårdare som just sett sitt lag torska. Eller vad säger du Robert? Jag såg dig.

***

Snart inleds årets praktfylla. Midsommarafton närmar sig med raska vingelsteg. Själv struntar jag i år att försöka nästla mig med ut på någon väns landställe. Längtar efter lugn och ro och en god sillbit hemma i stan. Fördelen med att vara kvar i stan är att de värsta fyllskallarna är nån annastans.

6 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Bajens fans var för några år sedan välkommet besök på Malmö stadion. Men det är nog inte bara bland dem som tendenserna du nämner märks, tyvärr.
Jag ska själv fira midsommar i stan, i det här fallet Malmö (låter som en låttitel faktiskt: Midsommar i stan.)
Glad midsommar!

Sånger från nedre botten sa...

Alla stora klackar har nog backat undan och låtit idioterna få för mycket spelrum.

Stannar oxå kvar i stan, dock inte i Midsommarkransen. Men inte heller långt därifrån.

Ha det gott på dig!

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman sa...

Jag gjorde precis motsatt reflektion när jag gick ner till Vi Hornstull idag; På midsommaraftonen är det bara de värsta fyllonen som är kvar i stan.

För övrigt anser jag att midsommarafton är amatörernas afton, värre än nyårsafton.

Sånger från nedre botten sa...

Fyllona och dårarna syns bara lite mer en sån här dag.

Skulle inte du resa bort?

Cliff Hanger sa...

Jag vet inte vad du syftar på med att "vässa mot gårdare som just förlorat", men retsamm ramsor, typ "ska i gå hem nu?", djurgår´n åker ur i år" och dylikt har ju funnits länge. Däremot måste jag tyvärr hålla med dig om att självironin och den mera kravlösa kärleken till Hammarby, det som länge var unikt för Bajen, har minskat på läktarna. Det verkar som att "avgå!" och busvisslingar ligger närmare till hands för många än "vi älskar Bajen". Men är det inte då vi "av den gamla stammen" ska stå kvar och kämpa för den goda läktarkulturen, i stället för att ge upp och gå över till gubbläktaren? Skrika och sjunga vill jag ändå fortsätta med ett tag till, och då är klacken rätt plats för mig.

Sånger från nedre botten sa...

Jag såg en gammal polare nere i tricken efter matchen som såg mer än villig att puckla på en överförfriskad och sur gårdare. Det gjorde mig beklämd.