onsdag 20 juni 2007

Hammarby kan inte vinna


"Dina läppar skickar kyss ifrån Helsingborg
jag fick en bild på telefon
Är det din önskan så är det min lag
Du vet jag släpper allt och flyger ner idag"


Egentligen hade jag tänkt att sätta in en bild på Sebbe dagen till ära, men kom på att jag fotade den här bilden från gården där jag växte upp i förra veckan. Och på nåt sätt är den talande för derbyt; Bajen förbjöd djurgårn att lira boll på mittfältet och framför backlinjen. Och som dom gjorde det! Sulan, Traore, Sebbe och Lolo stängde varenda yta och gav varandra ett otroligt understöd. Jag vet att jag är pervers, men jag älskar bra defensiv fotboll som utmynnar i något konstruktivt. Igår utmynnade det i seger.


***


Matematik:
Aftonbladet: 110 anhållna i natt - i ingressen blir de 130 som gripits.
Svenskan: Samma som ovan - igen bildtext.
DN: Samma som som ovan - ingen bild.
Expressen: 128 huliganer gripna efter derby - I bildtexten: Över 150 huliganer greps i Stockholm inför derbyt
City: 128 huliganer gripna - i bildtexten blir de över 150.
Metro: 110 derbyhuliganer anhölls efter upplopp.


Priset för störst uppfinningsrikedom går till Expressen som lyckas bokföra de gripna både inför och efter derbyt. Kreativt!


***


Jag hinner inte idag att återkomma till mina tankar om min gamla förort som jag besökte i förra veckan, men de ligger kvar och det finns säkert nån bild till som illustration. Berättelsen om skylten är lite rolig. Den måste ha kommit upp nån gång kring 1970. Vi spelade brännboll på gården. En dag fick nån av oss till en ordentlig snedträff och bollen åker in i ett fönster. Alla ungar är som bortblåsta från gårdens yta. Några dar senare sitter skylten med texten BOLLSPEL FÖRBJUDET uppe. Samma dag drog en ny match igång. Fler snedträffar blev det, men inga fler doror gick. Däremot minns jag att nån fick brännbollsträet i skallen. Men det är en annan historia. Vad ungarna gör på gården idag har jag ingen aning om.

2 kommentarer:

Anonym sa...

I framtiden när man ska ha teorigenomgång för innermittfältare så slår man på videon med gårdagens match och ber dom hålla extra koll på nummer 6 och 8 och det enda man behöver säga är: "Jag vill att ni spelar på det här sättet."

Jag tror inte det är många som ogillar bra försvarsspel. Däremot tror jag många, inklusive mig själv, har svårt för maskning, filmning, dra ner på tempot (det är väl iofs att maska?) och annan allsköns "syd-europeisk" 70-tals-smörja...
Att man spelar ett agressivt försvarsspel med snabba omställningar är ju faktiskt en offensiv spelidé i grunden.

Sånger från nedre botten sa...

Men det du talar om är inte vad jag kallar försvarsspel, det är dramatik. Dock utan underhållningsvärde. Men jag menar att det går en skiljelinje mellan destruktivt och konstruktivt försvarsspel. Att antingen bara förstöra för motståndarna och hoppas på att en förlupen tjongboll ska leda till nåt, eller att medvetet krympa ytor, sätta hård press bollhålare med understöd för att vinna bollen och därefter våga spela sig ur knepiga situationer. Ibland måste det gå snabbt i omställningarna och ibland är det en fördel om det inte gör det. Att våga hålla boll och inte låta motståndarna få känna på den kan också vara psykande. Förutsatt att det leder till farligheter emellanåt.