tisdag 26 juni 2007

Tystnad - igen

Jag drömde att det var vinter i morse igen. Kanske var det köldchocken som gjorde att det var alldeles tyst i skallen när jag vaknade. Hursomhelst byggde jag fantastiska snögrottor, det var lika kul som när jag var barn och vi byggde dem på riktigt.

***

Vilka låtar, eller snarare melodier, förföljer dig? Eller har du inga sådana hang ups? I mitt fall har jag kommit på att den melodi som jag troligen oftast har i huvudet är introt på Four Tops 'Reach out I'll be there'. Jag kan gå och nynna eller vissla på den tills att arbetskamrater och vänner säger; "Tack, nu räcker det". Den poppar upp i tid och otid. Dessutom är den en suverän 'ute-å-gå-snabbt-låt', vilket inte är så förvånande eftersom att det är en up tempo-låt, med ett distinkt beat. Och rösten. Levi Stubbs. Inte konstigt att Billy Bragg döpte en låt efter en av soulens vackraste röster. Den låten är inte heller så tokig. Jag skulle nog vilja påstå att den dessutom ligger på en av Billys bästa plattor. Men det är en annan historia som man brukar säga.

3 kommentarer:

Ankan sa...

Senaste veckan har jag haft Biffy Clyro´s "Living is a..." innan sängående. Övrigt tid är jag inte förföljd av nån melodi (skulle vara min mobils melodi då...). På gott och ont.

Anonym sa...

"Levi Stubbs tears" med Billy Bragg är just en sådan sång som jag ofta återkommer till...

Sånger från nedre botten sa...

Hela plattan. Och alltid lika aktuell: Help Save The Youth of America.