torsdag 28 juni 2007

Systemfel

"Is there a place for the hopeless sinner
Who has hurt all mankind just to save his own?"

Jag tror att en del av mitt medvetande har gått på semester. Allt jag företar mig på jobbet bjuder motstånd. Medvetandet sitter under korkeken, doftar på en pilsner och ropar uppmuntrande ord. Jag glor surt tillbaka och fräser: Kom hit och gör ditt jobb!. Jag besvaras med ett garv och ett mumlande som i bästa fall kan tydas som ett "i morgon, kanske". Blir tvungen att sätta på autopiloten. Men då står det "Systemfel" på skärmen. Tydligen kan autopiloten bara utföra en åtgärd i taget. Suckar, tittat fåfängt upp i taket efter hjälp. Ingen hjälp kommer. Tittar på klockan. Fem timmar kvar. Hur är det möjligt? Det känns som jag varit på jobbet i en veckas tid nu. Oavbrutet. Och inte röker man längre. Fan, det är nästan läge att börja igen. Då kan man åtminstone smita ut en gång i timmen och kolla in trafiken runt torget. Vad ska man göra nu? Gå och hämta en frukt, gå tillbaka, se hur det fortfarande lyser "Systemfel" över skärmen. Herregud, det är två veckor kvar till semestern!

2 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Lite kul hur dataspråket tar sig in som liknelser i vardagsspråket. Jag slölyssnade lite på Sommar med Helle Klein i går och hon pratade en del om det politiska språket och de liknelser man använde där.
Jag vet inte om jag hörde fel, eller om det är en skröna. Men allas vår Kalle Bildt lär ha sagt något om att Sverige efter senaste valet hade fått "ett nytt operativsystem".
Fan trot!

Sånger från nedre botten sa...

Åjo. Nog har Calle rätt alltid. Har du inte märkt meddelandet: "Error. File not found." när man frågar efter löntagarnas rättigheter...