torsdag 28 juni 2007

Å nu blir det reklamblogg


Lycka! Igår kom de sista beståndsdelarna till ett nytt liv; ett par KEF Cresta 10-högtalare. Min gamla stereoanläggning - en grymt bra Technics från 70-talet (den var begagnad när jag köpte den -79) - hade tacklat av år för år. Förra året dog skivspelaren. Jag insåg att jag alltid kommer att lira vinylplattor så då köpte jag en Stantonspelare som jag är rätt nöjd med. Jag vet, det är ingen 1210, men för hemmabruk är den helt ok. Förstärkaren har i flera år levt på lånad tid och elspray. Att den för några månader sen rosslade fram nåt ur endast en högtalare innebar dödstöten. Att leva med dotterns bärbara cd-spelare har väl gått an ett tag - i väntan på skatteåterbäringen - men det är inget jag rekommenderar i längden. Efter mycket letande hittade jag en enkel Marantzstärkare. Med volym-, bas- och diskantkontroll. Inget nytt bjäfs, med en massa förinställd skit, utan något enkelt och rejält och till det: KEF-högtalarna. Mmmm. Vilket ljud! Exodusplattan, som är en fenomenal testplatta, åkte på och ut kom ljud som jag knappt hört i hörlurar! God Damn, vad det lät bra. Och det sjukaste av allt: Höj volymen och du märker inte hur högt du spelar...

..är du söder om stan och hör hög och klar musik komma nånstans ifrån kanske du precis har gått förbi min balkong.

..enda skillnaden från bilden är att färgen på mina högtalare är körsbär. Lite snyggare.

2 kommentarer:

Ankan sa...

Hoppas att du har förstående grannar?!

Sånger från nedre botten sa...

Dom är gamla och senila. Lägg därtill ena djävlar på att renovera lägenheter på helgerna. Jag har en hämnd att utkräva. Fast vem vet kanske är de döva oxå.