onsdag 12 september 2007

Skivan som försvann

"C'est la vie, c'est la vie,
C'est la vie d'aujourd'hui,
C'est la Valse à sale temps,
Qui vous lâche qui vous prend"

Medans ni andra har fullt upp med att lyssna in er på Manu Chaos senaste platta, har jag fullt upp med plattan som försvann. Eller var jag bara så självupptagen att jag inte ens märkte att Manu Chao släppte en platta 2004. Jag tror inte det. Jag tror att det är som vanligt: Finns det inte en enda låt på engelska vet inte popårockjournalisterna hur de ska förhålla sig till det de hör, "vem vet de kanske sjunger nåt riktigt tokigt som det vore pinsamt att ertappas nynnandes på". Hursomhelst är Siberie m'etait contéee på franska och det vet ju alla att rock och fransmän inte går ihop, eller? Men vänta nu, spelade inte Manu Chao i nåt band som hette Mano Negra? Och fanns det inte ett annat svänggäng som hette Les Négresses Vertes? Jo det gjorde det ju. Och på Siberie m'etait contéee sjunger Manu en låt tillägnad sångaren i de Gröna negresserna, 'Helno est mort'. Det är en vacker hyllning till hans gamle vän Helno som dog av en överdos horse.

Så medan ni andra fördjupar er i samtiden tar jag ett steg tillbaka och njuter av dåtiden. För Siberie m'etait contéee är riktigt jävla bra.

3 kommentarer:

Martin sa...

Jag vet ju inte hur det var med den här men det kan ju vara så enkelt som att den svenska distributören inte trodde att skivan skulle sälja utan sång på engelska och helt enkelt inte skickade ut promoskivor och då blir det ju genast extra jobbigt för recensenterna. En skiva som inte kommer i brevlådan!? Kan den verkligen tillhöra "bevakningsuppdraget"? Förmodligen inte...

Panik sa...

..för att inte tala om hur vansinnigt bra Mano Negra var!

Sånger från nedre botten sa...

Martin, ska man gå efter All music, så är den utgiven på ett annat bolag, Lesmi och inte på Virgin eller EMI som de två första ligger på. Kanske finns det en förklaring där?

Panik, så var det, jag älskar videon om turnén kring Place Pigalle.