torsdag 2 augusti 2007

Propagandajippot som misslyckades

"Now we're back on the train oh,
Back on the chain gang"

Jag tror att det här blir en bra dag. Den började i alla fall bra. Nyheten om att den nyliberala bondeförbundaren Fredrick Federleys salladsbar konkat gjorde det betydligt mycket lättare att hoppa upp ur sängen och sätta på kaffe. Att driva företag förpliktigar, det är inte bara en gudagiven rättighet utan det tillkommer skyldigheter också. Fredrick Federley och Dominika Peczynski startade sin salladsbar som ett rent propagandajippo. "Vi ska inte ha några kollektivavtal" var den viktigaste affärsidén. Och om det är så är det ju lätt att man blir så förblindad av sin egen mission att man missar att kolla upp vissa fundamentala saker i en affärsuppgörelse. Dessutom måste även en salladsbar vara besjälad för att gästerna ska uppskatta den. Eftersom att de själva har "150 andra heltidsarbeten" var det förmodligen anställda som fick ta smällen. Anställda som jag förmodar inte hade 150 andra heltidsarbeten för då skulle de nog inte jobba för firma Kling och Klang. Så nu vältras allt över på staten som ska betala Kling och Klangs skulder. Tyvärr visar konkursen på att det är för lätt för oseriösa företagare att kasta sig in i restaurangbranschen.

***

1-0. Vilken framspelning. Vilket mål.

***

Kasta in saker på plan när man leder matchen. Vilka stolpskott.

***

Och även om man låg under så är det inte sannolikt att inkastade föremål ändrar resultatet till klubbens fördel. Någonsin.

10 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Här har du en annan idiot som hatar facket:
www.metro.se/se/article/
2007/07/30/21/2934-45/index.xml

Ja, grattis till vinsten. MFF verkar helt lost just nu. Det är kört för den här säsongen.
Fast jag trodde inte det fanns sådana nötter i Bajens klack. Minns Parken i Köpenhamn.

Ronnies Groupie sa...

Heja Bajen!
Ja det må jag säga.
Sallad på en spik.

Sånger från nedre botten sa...

Att det finns nötter i klacken är inget nytt, nytt är däremot att de tar sån plats. Fast nu blev de ju utpekade och utslängda av de runt omkring. Ett steg framåt.

von Holstein ja. Jo, han har onekligen perspektiv på tillvaron, alltid sitt eget för ögonen.

Anonym sa...

Är det verkligen klarlagt att det denna gång var bajare? kan likaväl vara infiltratörer.

Sånger från nedre botten sa...

Anonym, jag vet att det finns idioter i klacken som tycker att det är ballt att skicka in nåt i huvudet på en motståndare eller en stins. Och om du stått eller står i klacken vet du också det.

Och nästa gång uppskattar jag om du inte är anonym.

Cliff Hanger sa...

Det är VI som är Hammarby (inte stollarna som slängde in öl).

Tråkigt att salladsliberalerna inte verkar ha vett nog att skämmas.

Ankan sa...

Slänga öl?! Vilket slöseri.

Anonym sa...

sånger:... Var inte menat att vara anonym. Stress, slarv, telefonen ringde, vad kan jag säga?

Jag menar inte heller att det är klarlagt att det I-N-T-E var bajare. Men frågan borde någon ställa... Hur definierar man en hammarbyare? Levde ölkastaren/na upp till den definitionen? Räcker det med att man ställer sig på Norra, och beter sig som en... idiot (höll på att skriva XXX-supporter).
Jag känner ytterst lite, om ens någon, samhörighet med dessa.

Sånger från nedre botten sa...

Ah, så det var du som gömde dig! Nå, jag har efter cirka tio bast i klacken svårt för konspirationsteorier. Jag har polare som kastat ölmuggar i roten på stinsar och bara för att de står på en läktare uppburna av ett högre mål och del av en större gemenskap fick för sig att de kunde skrika vad som helst och bete sig hur som helst. Alla andra dagar i veckan var de trevliga kloka resonabla vänstermänniskor. Som sagt jag vet att det finns nötter i klacken.

En Bajare kan nog inte definieras på nåt annat sätt än en som lever och ställer upp för sitt lag. Och med det menar jag en som inte sabbar för sitt lag så till den milda grad att klubben får betala ut hundratusentals kronor i böter. Kort sagt som vilken supporter som helst.

Anonym sa...

Visst finns det nötter som kan sula iväg en bira EN gång. Absolut.
Men två? Med det händelseförloppet som utspelat sig innan?
Efter poäng-avdraget mot Djurgården har jag blivit så konspiratorisk, så du anar inte.