lördag 4 augusti 2007

Speed

"I don't wanna walk and talk about Jesus
I just wanna see his face."

På åttiotalet hade jag en racer som blev snodd, på nittiotalet lånade jag ut min mountainbike och fick aldrig tillbaka den. Sen dess har jag åkt på ett långtidslånat vrak utan växlar. Dess främsta kvalitet har var i uppförsbackar, senast i tisdags blåste jag, sittande, förbi två snubbar iklädda cykelkläder på piffiga cyklar med massviss av växlar uppför Liljeholmsbron. Jag hörde på flåset i nacken att det ena jonet försökte komma i kapp, då ställde jag mig och tryckte på lite extra och försvann som en avlöning. Nu har jag själv en piffig cykel med massvis av växlar och kommer väl att bli omåkt av medelålders gubbar på cyklar utan växlar. Hursomhelst var jag tvungen att testa cykeln igår, trots ryggont. Jag letade upp en juste raksträcka för att lära mig hur växlarna funkar. Medan jag satt där cyklandes, fullt upptagen med växeltekniken, kastade jag ett öga ut i trafiken; bilarna åkte bara något snabbare än jag, på en femtiosträcka. Oj, vad fort det går, var min första tanke sen jag fattat att de inte låg och krypkörde för att kolla in det snygga cykelekipaget bredvid dem. Hjälm är nog inte så dumt ändå.

***

Föga förvånande är de allra flesta kritiker överens om att Stones-konserten var en rätt trist historia. Hade de frågat mig kunde jag ha berättat att det var konserterna redan 1982 x 2. Men det finns alltid fanatiker som inte kan se sanningen ens om den står framför dem.

5 kommentarer:

CV sa...

Ja det är en konst att lära sig när det är dags att lägga av. Den konsten har väl Jagger och gänget inte riktigt lärt sig än.
RS
kulturbloggen.com

Markus F sa...

Hjälm är bra. Jag skäms lite över att jag har börjat slarva med hjälmen nuförtiden.

Sånger från nedre botten sa...

CV, det man kan trösta sig med är att det snart kommer ett naturligt slut på det bandet.

Markus, en kille i söndagslaget, som har tre ungar, sa lite så där coolt: Jaha har du hjäm?

För en gång skull var jag snabb i käften och svarade: - Du vill väl att din dotter ska ha hjälm eller hur?

-Jaaa.

-Hur förklarar du då för henne att du inte har det?

Jah Hollis sa...

Var inte för säker på det där med snart när det gäller Stones. Skulle inte förvåna mig om Keith Richards blir 100 år och Charlie Watts 104. Och fortsätter att spela till dom stupar på någon scen.

Sånger från nedre botten sa...

Gud förbjude. Fast å andra sidan skiter jag nog i om människor är så blåsta att de hostar upp 500, eller vad nu biljetten kostade, för att se, eller snarare höra, ett gäng företdettingar.