lördag 19 maj 2007

Abstinens

"Nu ligger vi här - arm mot arm
du sover - jag röker"

Sitter här och eftersvettas. Jag har hittat en rätt bra cykelrunda på lite mer än sju kilometer. Det enda som är tröttsamt är min gamla sjuttio- eller åttiotalshoj utan växlar. På varenda raka eller nerförsbacke sitter jag och trampar luft. Cykelns enda goda egenskap är i uppförsbackar då jag kan cykla om de flesta med tjugo eller fler växlar. Sju kilometer är rätt lagom för tillfället. Flåset är inte direkt på topp efter att ha rökt i 20 bast. Jag försöker hitta en jämn rytm som jag ligger och pressar på. Även om flåset är sådär, så har rökstoppet fört det goda med sig att jag inte längre får ont i luftrören när jag anstränger mig. Alltid nåt. För i två dar har saknat ciggen. Ledighet, solsken, kall bärs och cigg på balkongen. Mmmm.

***

På kommentarstråden till Sju låtar som förändrade mitt liv har 'Flugan på väggen' gjort ett sent inlägg, nr 29, och skrivit sin lista. Den är helt klart värd att läsas, inte bara för låtarna, utan för att det finns en historia till varje låt. Flugan brukar vanligtvis komma med initierade och kloka inlägg på Grönvita sidan upp och Tre hörnor straff. Med tanke på Flugans ofta kloka tankar och fingerfärdighet rekommenderar jag honom starkt att gå in här och registrera sig. Och du, när du gjort det begränsa dig inte! Nu när jag tänker efter så vill jag också rikta samma uppmaning till Neander. Kom igen nu, jag väntar på att få läsa er.

***

Var citat kommer ifrån? Ah, det är T.P min gamla sångare som skrev det i låten 'Ge och ta' från 1983.

6 kommentarer:

Got blues sa...

Ok. Jag gör ett försök... men jag gillar egentligen bäst att "kommentarsblogga".

Tack för länken...

Ankan sa...

Kall bärka och några ciggariller. Yes! Har sol från 12 till nedgång på min "terass". Fast det blir några vita veckor nu, "tyvärr".

Anonym sa...

Grattis till rökstoppet! Jag har varit rökfri i två år och saknar det mer än någonsin... livet är bara halvt utan dom små rackarna... utom kroppsvikten då, den är dubbel.

Bitter? Jag? Nääää... sådär bara

Sånger från nedre botten sa...

Tck Susfu. I går upptäckte jag att jag hade bättre kondis än på länge, jag kunde ta flera 60-meterslöpningar utan att vilja kasta mig ner på gruset flämtandes efter luft. Det kändes bra.

Anonym sa...

Jag har inte glömt. Eller ignorerat. Men jag måste räkna fysik ända till på lördag. Sen kommer den. Listan du väntat på:)

Sånger från nedre botten sa...

Jag som trodde du var sur för nåt jag skrivit. Men jag väntar så gärna.