söndag 13 maj 2007

Stoppa pressarna!

"Every night before I go to sleep
Find a ticket, win a lottery.
Every night before I rest my head
See those dollar bills go swirling round my bed."

Tänkte inte skriva en rad om eländet igår. Jag hoppades nog på att nåt mirakel skulle inträffa så att jag slapp se det. Men med en åttaårig dotter finns det vissa saker som man måste ställa upp på, oavsett om man vill eller inte. Egentligen har den här mannen redan sagt vad som behöver sägas. Men det finns ett par saker som retar mig nåt fruktansvärt. De båda kvällstidningarnas nätupplagor som formligen frossar i nån sjuk nationalism, där The Ark symboliserar den goda upphöjda kultiverade smaken. För att citera J: "God Damn! Har det brunnit?". The Ark kan aldrig symbolisera nån god smak, det är liksom inte deras grej. Förövrigt var det inte bara öst som röstade på öst. Serbien knep tolvpoängare långt över järnridån. Ukrainas Alexander Bardiga bidrag belönades också från andra städer än Minsk eller Jerevan. Och inte fan klagade Luuk i tv när Finland, Norge och Danmark belönade The Ark med högsta möjliga poäng. Märkligt nog inte dagens tidningar heller. Det enda försonande med Expressen är att en journalist orkade skriva lite från höften om nåt annat än det sedvanliga dravlet. Nej det är dags för redaktörer, journalister och rubriksättare att ta sig en funderare över vad det är för känslor de leker med. För bakom de sårade nationalistiska rubrikerna står den här mannen och ler.

***

Min bloggutmaning, 'Sju låtar som förändrade mitt liv', har inget bäst-för-datum, så om du vill haka på, gör gärna det. Det pågår en rolig diskussion och en ny utmaning på kommentarstråden till det här inlägget.

***

Jo, förresten, jag måste bara tipsa om den här fantastiska versionen av Horses.

***

Solen skiner sådär lagom och det är 13 grader. Perfekta omständigheter för en veteranmatch. Men jag kan inte vara med. Jävla fot!

6 kommentarer:

Jah Hollis sa...

"Everyday on my way home
The clouds would break and the angels
Would sing their refrain"

OK, OK, du vaknar tidigare än jag.
Men det är nog två själar och en tanke.

Raderna ovan bara påminner om dem du har ovanför ditt inlägg i dag.
Det är Calexico.

Din vän sa...

Vi hade ju vunnit om Sarah Dawn Finer fått tävla istället. Så enkelt är det. :)
RS
kulturbloggen.com

Sånger från nedre botten sa...

Nix men, om mannen från helvetet, Alexander Bard hade ställt upp så hade kungadömet Sverige säkert vunnit...
..och jag hade brytt mig ungefär lika mycket.

:-D

Markus F sa...

När länder som Vitryssland deltar utan att någon höjer på ögonbrynen så minns jag Sillstryparns odödliga ord:
"Kära lyssnare, får jag för er presentera The One and only Sillstryparen från Göteborg!
eller som spanjoren säger Garetta di Anjovis
sjungande till sin äkta Semperfiser Doin' the omoralisk schlagerfestival
i kören hörs de brummande busarna Björnligan och Gondolen

It's a One , It's a two
It's a One , two three four"

Det rasslar av juveler glittrar av guld
de sjunger om den spanska solen
men roteringar och mod det skiter de i
och svänger på fascistkärringkjolen

och här kommer ABBA i kläder av plast
lika döda som sillkonserver
de skiter också i allt vill göra snabba stol
det pyr i mina franska nerver

Doin' the omoralisk schlagerfestival
Doin' the omoralisk schlagerfestival

"ja kom igen gubbar!"

Och världens melodi, förtryck och slaveri
va fan rör det våra artister
de gör sin karriär och ler och snälla är de har många korkade brister
De ställer upp på allt de tar det smörigt kallt
i fascisternas feta ister
de roar oss till döds och våran grammafon
sak vi fastna i dera klister?

Doin' the omoralisk schlagerfestival
Doin' the omoralisk schlagerfestival

Och Stickan Andersson han tycker folk är dumt
pruducerar romantik
Men kärleken är stark
så Stickan får en spark
som passar ett syniskt svin
men ni som jobbar hårt
och ni som har det svårt
sjung med i Sillstryparens melodi
Vi har våran egen sång
vi ger väll fan i de
i deras fjöliga svärmeri

Doin' the omoralisk schlagerfestival
Doin' the omoralisk schlagerfestival"

Ja jag vet. Jag gillar varken progg eller Göteborg. Men en liten dos Ulf Dageby brukar alltid räta ut krumma ryggar.

Markus F sa...

Jag ser att det är några fel i texten här ovan. "roteringar och mod" ska det inte vara, utan "garrotteringar och mord". Någon som lade ut texten på nätet hade inte klart för sig sammanhanget med Francoregimens avrättningar som var aktuella på den tiden låten skrevs. Jag bara klippte ut texten utan att att korrläsa.

Sånger från nedre botten sa...

Markus. Ja, det blev onekligen lite lattjo i den första versionen, lite mer 00-tal på nåt sätt. I övrigt blir du väl inte så jätteförvånad över att jag säger att jag håller med dig.