torsdag 17 maj 2007

Saknad

"Hon heter Anna. Anna heter hon.
Och hon kan banna, banna dig så hårt."

Förlåt. Jag är ledsen. Men du, jag har redan förklarat mig. Om du läst min profil vet du att det inte är något jag kan styra över. Igår var det dotterns favoritblandplatta som gick het, därav Basshunter. Det sånt som händer, tack och lov inte så ofta. Och förresten, gnäll inte, det är i mitt huvud som eländet spelas upp.

***

Två av mina favoritsysselsättningar har försvunnit. Jag saknar dem, men orkar inte leta rätt på dem. De försvann med Hopparen ner på Söder Mälarstrand, sen dess har jag inte läst en enda kriminalroman eller sett en enda deckare på tv. Undantaget var Helen Mirren. Det känns märkligt. Tidigare på kvällarna var det ond bråd död och samhällsproblem som vaggade mig till sömns. Nu? Tv:n. Jag försöker hitta nåt som är tillräckligt intressant, men som inte upprör, ligger och glor på det tills att ögonlocken trillar ner tillräckligt många gånger för att få mig att stänga av. Vad jag saknar med att läsa bra deckare är att de ofta är termometern i samhällets röv. Inte många andra genrer tar temperaturen på vår samtid. Det är mer pilla ludd ur naveln över den svenska samtidsromanen än något annat. Ok, jag vet att det finns undantag, men de är fan inte många. Deckarnas styrka är att när de skildrar samhällets botten visar de bristerna i välfärdssamhället. Det gjorde Ed McBain i slutet av femtiotalet, Sjöwall & Wahlöö på sextio- och sjuttiotalen, det gör Denise Mina idag.

Ändå orkar jag inte. Det känns som om jag fått en överdos ond bråd död och kan inte ta till mig mer. Hur det ser ut på samhällets botten snubblar jag ju över på väg till och från jobbet varenda dag, fyllona här ute i förorten, tjack- och horsepundarna som ryckigt väntar vid centralen, dårarna som irrar omkring överallt och pratar med alla och ingen. Jag blundar inte. Jag letar efter bekanta i deras tärda ansikten. Samtidigt, skulle jag gå fram och säga hej om jag kände igen nån? Förmodligen inte.

13 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Bara i all hast innnan jag sticker till jobbet:
www.youtube.com/watch?v=o4zQpFSYCJ0

www.youtube.com/
watch?v=rGDb8X8limY&mode=related&search=

Jag återkommer med mer seriösa (?) kommentarer.

Sånger från nedre botten sa...

Det första klippet, ja vad säger man, för mycket av allt i ådrorna. Nästan den ultimata Bejerotska antiknarkpropagandan.

Det andra däremot är riktigt bra.

Markus F sa...

Jag tror att Raymond Chandler sammanfattade det hela ganska bra. " En genomsnittslig kriminalhistoria är troligen inte sämre än en genomsnittslig roman, men den sortens romaner ser man aldrig. De blir inte utgivna"
Bra krimi är lika sällsynt som allt annat som är bra.

Sånger från nedre botten sa...

Så är det, men ett tag fick jag ett bra väderkorn på deckare och lyckades ofta nosa upp kvalitet. Nu sitter jag och vädrar som en förvirrad hund och känner ingenting.

Jah Hollis sa...

Angående Iggy: Konstlad glädje är också glädje, eller?
Nej, andra versionen, som faktiskt är live, är ju roligast att se.

Cliff Hanger sa...

Stark historia om hopparen (jag klickade på länken). Det måste vara lätt att få skuldkänslor i din situation, men det ska du inte ha (så vitt jag förstår) och det verkar du inte heller ha.

Sånger från nedre botten sa...

Cliff, inte nu längre. När jag hade det var de uppblandade med en mängd andra känslor, sorg, mycket ilska. Egentligen hade jag inget att känna skuld över, men hjärnan jobbade mycket med OM inte ditt eller datt. Men kontrafaktiska resonemang är rätt fruktlösa. Hänt är hänt. Nu känner jag mest att jag måste gå vidare.

millabadilla sa...

Åh, nu fick jag Boten på huvudet. Ajdå. Och jag tror att jag drabbats av samma symptom som du, ond brå död har förlorat sin verkan. I alla fall tills Denise Mina kommer med en ny!

Din vän sa...

Vilken tur jag har som har tonåringar i familjen som mest spelar 80-tals rock.
Ingen Basshunter här inte. Det är i så fall jag själv som står för den ytligeheten, säger mina söner.
Men: jag tror du är i stort behov av en deckare, helt enkelt.
En bra deckare kan verkligen, som du skriver, ge en bra bild av hur samhället är.
RS
kulturbloggen.com

Jah Hollis sa...

80-talsrock?
Var inte 80-talet decenniet som kvalitetskontrollen missade?

Sånger från nedre botten sa...

Millabadilla, jag vet den är som klister. Jag har fortfarande inte läst ut The Field of Blood...

RS, jag vet. Jag har inte hittat nåt bra substitut än. Och med risk för att bli tjatig; 80-talsrock? Är den på väg tillbaka? Dags att kolla survivalhemsidor. Jag får undersöka om jag kan hyra skyddsrummet, ljudisolera det, aldrig gå ut utan hörselskydd och samtidigt sjunga: ladida, ladida dada.

millabadilla sa...

Ah, Huset vid flon! Jag ska genast läsa om den. Fast jag har inte fastnat för hans andra böcker lika mycket men just den är magisk. Och nej, jag har inte heller läst ut Field of Blood än. Tack för besöket och välkommen åter förresten.

Ankan sa...

Om och när du orkar läsa deckare igen. Ian Rankins "Rebus"-böcker. Mycket god whisky och öl i dem (Han, Rebus, e alkis). Samt mycket gammal musik (Han, Rebus, e musikälskare).