onsdag 30 maj 2007

Kommentarsfunktioner

"I'm Mr. Boombastic say me fantastic touch me in my back she says I'm Mr Ro...mantic
I'm Mr. Boombastic say me fantastic touch me in my back she says
boom
boom
boom"

Det finns en sak jag inte begriper med en del bloggare. De skriver mer eller mindre tänkvärda inlägg som jag som läsare ibland får lust att kommentera, berömma, kritisera or what ever. Deras kommentarsinställningar är som öppna hav, vem som helst med en liten jolle eller ett hangarfartyg kan ta sig in och uttrycka sig. Och det är väl utmärkt, om det verkligen är respons man vill ha. Men är det verkligen det? Jag har märkt att vissa bloggare inte ids svara ens på den försyntaste fråga eller kommentar. Antingen är de självgoda och tråkiga eller så lider de av permanent förstoppning. Hursomhelst tycker jag att det är trist.

Bodil Malmsten funderar just nu på att stänga sin gästbok. Hon känner dåligt samvete när hon inte svarar tillräckligt fort och får dåligt samvete om hon gör det för då tar hon tid av sitt arbete. Äntligen någon som ändå funderar över tingens funktion och kommer fram till att en gästbok/kommentarsfunktion inte är något självändamål. Jag tycker hon ska stänga. Det viktigaste är att få utlopp för skrivandet. Har man inte tid, eller lust, att svara på andras tankar om det man skrivit då ska man inte heller ha nån gästbok/kommentarsfunktion. Det blir ärligast så. En bra skribent läser jag även om han eller hon skiter i att svara. Men jag struntar numer att kommentera inläggen.

När det gäller min egen sida har jag som princip att besvara människors frågor och kommentarer så fort som möjligt. Det anser jag handlar om ren hövlighet. Anonymt tjafs, rasistiska eller sexistiska åsikter deletas rakt av utan bedövning. I rule this site.

15 kommentarer:

Ankan sa...

Jag håller med. Jag har iofs. ett par anonyma kommentarer, men så länge det inte står någe dumt där så får de vara. Men jag önskar att de gav någon form av ledtråd om vilka de är. Vare sig det är en seriös kommentar eller inte är det lite fegt att gömma sig bakom anonymiteten.

Sånger från nedre botten sa...

Tänkte på det när jag läste GVSU häromdan då nån sur typ dolde sig bakom anonymiteten och var överslätande om Bajens dårar. Har man en öppen kommentarsfunktion vill åtminstone jag att folk är öppna tillbaka.

Anonym sa...

Ibland saknar jag ord att svara med, jag vet inte vad jag skall svara. Känns korkat att svara med ett: "ehum" eller "mmmm" eller varför inte "Så du säger det?" som man kan fylla ut kommentarer man får när man pratar...

Tror att jag kände mig lite träffad av ditt inlägg.

Sånger från nedre botten sa...

Susfu, :-o, :-(, :-D kan man tydligen också svara. Jag tror att vi alla behöver lite mer uppmärksamhet. Eller varför inte använda tråden till att utveckla det egna resonemanget lite till, då ser det ut som om man svarar på en kommentar och alla blir lyckliga och glada ;-)

Anonym sa...

Jo, får väl kanske göra det :) Gillar ju att ha sista ordet så

Sånger från nedre botten sa...

Du med?

CV sa...

Jag slutade besöka hennes blogg för att hon inte svarade.
När det gäller blogg är det kommunikationen jag är intresserad av. Vill jag ha envägskommunikation köper jag tidningar eller böcker.
Och jag gillar Bodil Malmstens böcker så jag läser dom. Istället för bloggen eftersom jag inte upplever den som tvåvägs-kommunikation.
RS
kulturbloggen.com

Anonym sa...

Sånger från nedre botten:
Ja :-) Mycket

CV:
Vems blogg?

Sånger från nedre botten sa...

susfu, jag med. CV menade nog Bodils blogg

Cliff Hanger sa...

Håller med. Det handlar om hyfs att svara tycker jag. Precis som att man ska svara på t ex sms (vilkt inte är en självklarhet för alla).

Anonym sa...

Men om alla vill ha sista ordet för att det anses hyfs så kan det fortsätta in i absurdum.

Dock kan jag känna att jag håller med över lag. Och jag har gått tillbaka och kollat i min blogg och jag svarar så gott som alltid när det är en fråga eller ett argument som kan besvaras.

Sånger från nedre botten sa...

Cliff, bra liknelse med sms:en. Men min morsa är hopplös, hon ställer alltid en ny följdfråga i sina. Så där är det bara att låta bli att svara så får hon ringa upp, det blir billigast så.

susfu, då behövde du ju inte känna dig träffad. Bra!

Anonym sa...

Jättebra. tack för trevlig konversation! Ha en toppenbra helg. Kram

(Over and out)

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman sa...

Jag kände mig också träffad. Det är inte alltid jag svarar på kommentarer, även om det har blivit oftare. Det beror inte - tycker jag själv - på en von oben attityd - utam på att jag ofta känner mig färdig med ett inlägg när jag har skrivit det. Jag har sagt det jag vill säga. Om det är någon som kommer med en kompletterande kommentar, eller diskuterar emot, så kan jag fortsätta diskussionen, om jag känner att jag har något mer att tillföra. Att bara skriva "Jag tycker det jag skrev förut" känns onödigt. Det gäller även sådana som skriver "Bra" eller så. Vad ska man svara på det? Ibland skriver jag "Tack", i synnerhet iom det är något jag har lagt ned möda på.

Orsaken till att jag har en kommentatorsfunktion, fast jag inte svarar på alla kommentarerna, är att många av dem tillför något nytt. Och ibland kan det uppstå en debatt mellan kommentatornerna. Det är roligt.

Sånger från nedre botten sa...

Mamman, som jag skrev idag i ett annat sammanhang, gå inte omkring med en massa dåliga samveten i onödan. Om du scrollar upp till mitt andra svar så får du lite tips...