söndag 6 maj 2007

Off Topic

"Watch out, the world's behind you
There's always someone around you who will call
It's nothing at all
Sunday morning and I'm falling"

Det här är helt 'off topic', som det brukar heta i bloggvärlden. Jag är inte ännu helt bekant med den världen, jag är dock glad för att några, you know who, reagerar och kommenterar vad jag skriver. Det känns mer som ett samtal då. Och samtal gillar jag, oavsett vem som har rätt eller fel. Därför kommenterar jag gärna vad andra skriver. Men jag fattar fortfarande inte vad ett RSS-flöde är och en del annan teknisk skit som jag helst av allt inte vill ha att göra med. Dessvärre ser det ut som om jag blir tvungen att stänka iväg ett mejl till signaturen 'RS' och be henne ta med sin bok till jobbet. Fast då röjer jag min redan taskigt gömda anonymitet. Och det har jag ingen lust till. Då kommer jag förmodas komma med en mängd kloka inlägg, när jag helst av allt vill skrika högt och tvärtom, så det går inte alls. Just nu. Så jag får nöja mig med vänliga och hjälpsamma påpekanden från en Jamaicansk Gud som tydligen har lyckats få politisk asyl i Malmö.

Jag gillar alltså anonymiteten, för tillfället, även om jag står för mina åsikter. Men varför är det här snyftande inlägget 'off topic' då? Jo, morgonen är passé sen länge. Minst tio-tjugo låtar har redan snurrat runt i min alldeles egna mentala jukebox. Och hela idén med den här bloggen var från början att låta det finnas ett flöde mellan den låt som jag vaknar med i huvudet på morgonen och den text som jag skriver. Inget annat. Därav ett inlägg per dag. Såvida inte Bajen tar SM-Guld. Eller att nåt annat viktigt skriker i fingertopparna. All annan jävla daglig påfyllnad hör inte hit. Det var det där första som intresserade mig. Musiken. Tankarna som följer den. Ibland handlar det om politik. Oftast inte. Vilket jag märkte rätt snabbt och ändrade min profil.

***

Egentligen satte jag mig ner för att kommentera ännu en söndagskväll på 3v. Den hopplösa bristen på musiksmak. Att jag ändå befinner mig där. Söndag efter söndag. Men jag överlåter det till Ankan (även om jag anar att Penny Lane har ett och annat att säga om hans senaste inlägg). Jag misstänker dock att han kan förklara det jag själv inte begriper ju mer jag tänker på det. Eller?

***

Hur det gick i söndagsmatchen? Torsk. Att påstå att min högerfot är dubbelt så stor som den vänstra är en ren lögn. Den är bara en femtedel större än vänsterfoten. Tejpad pallade den åtminstone fyrtio minuter. Det du Ljungberg!

***

Att påstå att det här inlägget skrevs nyktert är en ändå större lögn.

***

That's all. Off topic.

4 kommentarer:

Ankan sa...

Ja jag förstår ingenting jag, och jag är ändå nykter. Men jag hade inte haft någe emot att vara svagt intoxinerad...

Jah Hollis sa...

He-he, så gudalik är jag väl inte. Jag är egentligen från Småland från början, men jag är impregnerad i 60- och 70-talsmusik från Jamaica.
RSS är, om jag nu inte är helt ute och cyklar den lilla adress som talar om när det kommit in något nytt på exempelvis en blogg.
När man pingar söker bloggportalen i fråga efter din RSS och när den hittat den slänger den ut några rader från ditt inlägg för världen att skåda och läsa.

Sånger från nedre botten sa...

Nu var ni snabba. Sover ni aldrig eller är tangentborden era huvudkuddar?

Jah, jaha, nu blev ju allt mycket klarare...

jag säger som Ankan: "Ja jag förstår ingenting jag". Med tillägget: "Jag är alldeles för gammal." Gissa barnskivan.

Jah Hollis sa...

Jag har i 20 år jobbat eftermiddagar, kvällar och nätter. Därmed njuter jag (oftast) av lyxen att få sova utan att väckas av någon väckarklocka.
Å andra sidan har jag aldrig haft glädjen av att väckas av egna barn och det kan kännas lite sorgligt ibland.
Gå in på bloggportalen.se och följ deras enkla instruktioner hur du skaffar ett RSS-flöde. Jag klarade det, därmed tror jag att även du klarar det.