onsdag 2 maj 2007

Nästan ett mirakel

"Ziggy played guitar, jamming good with Wierd and Gilly,
The Spiders from Mars. He played it left hand, but made it too far,
Became the special man, then we were Ziggy's Band."

Jag gick förbi Norra Bantorget en sväng igår. Kan inte komma ifrån att jag fann något provocerande i att sosserosen är det enda som prydde backdropen på scen. LO:s loggor var små och flankerade en jättebanderoll med ännu en jätteros på Norra Latins fasad. Nånstans är den bilden talande för ordningen inom "rörelsen". Det är partiet som sätter dagordningen och ska synas, LO ska bidra med pengar och fotfolk vid valen. Det blev inte mindre provocerande av att Wanja Lundby-Wedin var huvudtalare. Att LO för en gångs skull lyckats nagla fast partiledaren (och dessutom Mona Sahlin) vid ett löfte, om a-kassans återställande, är näst intill ett mirakel. I övrigt tyder medierapporteringen på att Wanja dock höll ett hyfsat tal.

***

Det finns något otroligt roande i att Fjodor från Ebba Grön var med och stod för underhållningen på Norra Ban. Drog han "Beväpna er" eller "Staten och kapitalet"?

***

Gårdagens 1-maj fika med bulle intogs på Aspuddens IP. IK Tellus a-lag hade hemmapremiär. Det blev 3-2 mot Konyaspor i en underhållande match. Det såg i stort sett bra ut, med riktigt snygga mål, laget tappade dock fokus de sista tjugo, men lyckades undvika kvittering genom en sista kraftsamling de avslutande fem minutrarna.

***

Idag tar jag min sista surinabant-/placebotablett. Jag har bara rökt tre eller fyra cigg sen den 20 mars. En efter samtalet med hopparens pappa och de andra efter Hattes begravning. Ganska strongt, får jag väl säga i all blygsamhet. Har väl dragit på mig ett extrakilo eller två. Men om bara foten håller så ska nog fotbollen ta bort dem.

***

Jose Reina! Vilka räddningar!

4 kommentarer:

CV sa...

Det är betyder att vi var på samma plats vid samma tid igår. Jag var där och fotograferade i jobbet.
Synd att jag inte visste vem du var, då kunde vi tagit en fika och snackat blogg.
RS
kulturbloggen.com

Sånger från nedre botten sa...

Det hade varit trevligt. Då hade du kunnat lära mig en del om rss-flöden och allt vad det nu heter som jag känner att jag kanske borde lära mig lite till om. Men det är ok, vi hinner nog ses jag jobbar i huset bredvid.

Jah Hollis sa...

Sfnb: Vill bara meddela att jag länkat din blogg till min.

Sånger från nedre botten sa...

Jah, man tackar!